מסלול טיול-מגן לאומי חוף השרון לגן לאומי אפולוניה

​​​

חופים הם לא רק מטקות וקרם שיזוף הם גם פרחי בר, צבאים, מבצרים עתיקים וסלעי גידוד

איך מגיעים?

​ מסלול הטיול מתחיל בגן לאומי חוף השרון. מכביש החוף (כביש מספר 2), פונים לכיוון המרכז המסחרי שליד קיבוץ שפיים. בכביש הפנימי של המרכז המסחרי פונים צפונה לעבר החנות "צומת ספרים". בכיכר שליד החנות פונים מערבה. הכביש הופך לדרך עפר נוחה המגיעה עד לגדר גן לאומי חוף השרון. כשמגיעים לגדר נוסעים דרומה במקביל לגדר עד לרחבת חניה. הדרך משולטת מ"צומת ספרים". לידיעתכם, במרכז המסחרי חוצות שפיים תעמוד לרשותכם (בתאריכים 7, 8 ו-10 באפריל) תחנת מידע של רשות הטבע והגנים, ופקחי ומדריכי הרשות ישמחו לענות לשאלותיכם ולכוון אתכם. כמו-כן תוכלו ליהנות בתחנה מסדנאות יצירה שינתנו על-ידי ילדי קיבוץ שפיים (חממיקה) המסייעים לפקחי הרשות בשמירת הטבע באזור במשך כל ימות השנה.

ברחבת החניה נוריד את הנוסעים ושני כלי הרכב יחזרו לכביש החוף ויפנו דרומה לכיוון הרצליה. בצומת כפר שמריהו יפנו מערבה לכיוון הרצליה פיתוח. שילוט הכוונה ינחה מהצומת עד לגן הלאומי. לאחר הפנייה נוסעים ישר לכיוון מערב, בכיכר השנייה פונים צפונה (ימינה) וממשיכים ישר עד לרחבת החניה של גן לאומי אפולוניה. כאן נשאיר רכב אחד ונחזור עם השני לגן לאומי חוף השרון.

מידע שימושי

בכניסה לגן הלאומי ניצבת תיבת דפדפות. בדפדפת הסבר על הגן ותיאור מסלול הטיול. כ- 250 מטרים מצפון לשער הכניסה יש שולחנות, ספסלים וברזי מים. לרעבים, זה הזמן והמקום לארוחת בוקר.
נגישות: באתר מבוצעות התאמות נגישות לאנשים עם מוגבלות

גן לאומי חוף השרון

גן לאומי חוף השרון כולל את חוף הים ואת רכס הכורכר המערבי של השרון. בנוסף לנוף הים המרהיב שנשקף מהתצפיות - מיוחד הגן במגוון הצמחים שבו, הכולל צמחי מדבר לצד צמחים ים תיכוניים. את פריחת אירוס הארגמן, איחרנו, אך פרחי הבר האחרים הפורחים עכשיו בגן הם פיצוי הולם. ליד הצמחים האופייניים לגן הוצבו שלטים.
בעונה זו נוכל לראות את הרותם המדברי בסוף פריחתו בפרחים לבנים קטנים וריחניים. הרותם שייך לחלק המדברי של הצמחים. לצדו נבחין בשום תל אביב, סביון יפו וסביון אביבי, במקור החסידה הגדול, הפורח בסגול, בחרצית הצהובה, בפרחי החמציץ, ברקפות, פרגים ונוריות אסיה, בקחוון מצוי הפורח בעלי כותרת לבנים ולב צהוב, באלמוות הכסף, בתורמוס. אם ראיתם גבעולים ארוכים דוגמת החצב, ועליהם פרחים סגולים קטנים זהו בן חצב יקינתוני, הפורח בקבוצות וצובע את סביבתו בסגול. לצידם פורחים גם הפחות מוכרים כפרסיון גדול, מתנן שעיר, עכנאי שרוע ו... יש עוד.

מסלול הטיול

אנחנו נצעד בשביל המסומן באדום, הפונה אל עבר הים. נעצור לתצפית במרפסת התצפית הדרומית אל הים. נמשיך עד למרפסת התצפית הצפונית, והלאה עד למפגש השבילים עם השביל "השחור". אם המזל לצדנו נבחין בצבאים שהגן הוא ביתם, ואשר רשות הטבע והגנים השיבה אל הגן (מפינות חי שונות בהן הוחזקו בתנאי אחזקה גרועים), כדי למלא את מקומם של הצבאים אשר חיו כאן בעבר ונכחדו. השביל "השחור" יוביל אותנו לנקודה הגבוהה בגן ולתצפית למזרח. את מגדל התצפית בנו ילדים מקיבוץ שפיים, אשר אמצו את הגן. נמשיך עם השביל השחור עד לקצה הצפוני של הגן. בנקודה זו נמשיך בדרך עפר לא מסומנת צפונה עד לשער הצפוני של הגן , ולא נחזור דרומה עם השביל השחור. משם נמשיך מערבה אל הדרך שתוריד אותנו בתוך ואדי אל חוף הים "חוף געש".
כאן נבחין בסימון שביל ישראל - כחול, לבן, כתום. חלק זה בשביל ישראל סומן לאחרונה, והוא עובר מתחת למצוק הכורכר לאורך הים עד לגן לאומי אפולוניה.

אנו צועדים בחוף הים לכיוון דרום. אנא, התרחקו מהמצוק - סכנת הדרדרות !!
בדרך, נוכל להבחין במקומות שבהם התמוטט מצוק הכורכר. התמוטטות המצוק, כמו גם רצועת החוף ההולכת וצרה, הם תוצאה של מיעוט החול המגיע לאזור בשנים האחרונות, מאז הוקמה המרינה בהרצליה. המרינה מונעת מהחול הנודד להגיע לאזור שמצפון לה. עובדה שגורמת לנזקים קשים לחוף ולמצוק הכורכר. גם סלעי הגידוד, הסלעים ה"שוכבים" בנקודת המפגש בין החול והים, ניזוקים. אלו סלעים שהצומח והחי ש"מתפרנסים" מהם, זקוקים לשפל ולגאות שמכסים ומגלים אותם. מיעוט החול גורם להצפה קבועה של הסלעים ולהכחדת בית גידול מיוחד זה.

אומנם אנחנו בטיול , צועדים במרץ ליעד הבא, אבל אנחנו בחוף הים. תנו לעיניים לנוח ולרגליים לנוח. לאחר כ- 4 ק"מ נגיע לרגלי מבצר אפולוניה. השביל המסומן יעלה אתכם לצד אבנים שנפלו מהמבצר אל הגן לאומי. גם כאן ניתן להבחין בהתמוטטות המצוק ובעקבותיו בהתמוטטות חלק ממבצר אפולוניה. ארגון W.M.P - קרן עולמית לשמירה על אתרי מורשת הנמצאים בסכנה - הכריזה על גן לאומי אפולוניה, אתר נוסף מתוך מאה אתרים בכל העולם הנמצא בסכנת הרס.
הכניסה לגן לאומי אפולוניה כרוכה בתשלום. דפדפת שתינתן לכם בכניסה, תוביל אתכם למסלול סיור בין שרידי יישובים, שהתקיימו כאן במשך 1,800 שנים, החל מהפניקים, במאה ה- 6 לפני הספירה ועד לעות'מנים במאה ה- 19. שימו לב לפרחי הבר הפורחים סביבכם. גם כאן נוכל להבחין בסביונים ובחרציות, בפרגים ובנוריות ובנוסף עליהם עדעד רומי, הפורח בכחול, שיחי מלוח קיפח, ואחר הצהריים יפתחו פרחי נר הלילה החופי את עלי הכותרת שלהם.
כאן מסתיים המסלול המלא.

הערות

אם בחרתם במסלול הקצר. דלגו על פרק ההסעות, בקרו בגן לאומי חוף השרון במסלול הטבעתי על פי הדפדפת ובסיום הביקור בגן סעו לגן לאומי אפולוניה.