למסלול טיול באפולוניה וחוף השרון

​​​

בין צבאים ואבירים - הצעה למסלול טיול באפולוניה וחוף השרון.
הפעם אנו מציעים טיול המשלב בין הליכה על מצוק הכורכר וחוף הים המרתק של אפולוניה.

מידע שימושי

דרגת קושי: קל למשפחות
סוג הטיול : הולכי רגל
מתאים למשפחות תחילת המסלול בגן לאומי חוף השרון.
מומלץ להצטייד:
מים (יש ברזיות בגנים אבל המים חמים).
כובע
נגישות: באתר מבוצעות התאמות נגישות לאנשים עם מוגבלות

איך מגיעים

לגן לאומי חוף השרון

מכביש החוף (כביש מס' 2) פונים לכיוון המרכז המסחרי שליד קיבוץ שפיים. בכביש הפנימי של המרכז המסחרי פונים צפונה לעבר החנות צומת ספרים. בכיכר שליד החנות פונים מערבה. הכביש הופך לדרך עפר, המגיעה עד לגדר גן לאומי חוף השרון. כשמגיעים לגדר נוסעים בדרך עפר דרומה במקביל לגדר, עד לרחבת החניה שמול שער הכניסה

לגן לאומי אפולוניה

יוצאים מכביש החוף בצומת כפר שמריהו ופונים לכיוון הרצליה פיתוח (מערבה), בכיכר השנייה פונים ימינה ונוסעים עד סוף הכביש, לאורך הדרך ישנו שילוט.
מאחר והמסלול אינו מעגלי כדאי להשאיר רכב אחד בגן לאומי אפולוניה בכדי להקפיץ את הנהגים לאיסוף הרכבים.
שימו לב מגרש החניה של גן לאומי אפולוניה נסגר בשעה 17:00 אנא הוציאו את רכבכם לפני כן

לתשומת לבכם

• עלות כניסה: גן לאומי חוף השרון הנו גן ללא תשלום
    עלות כניסה לגן לאומי אפולוניה - הקישו כאן

הקדמה

הגן ממוקם מערבית לקיבוץ שפיים ועיקרו טבע ונוף מרתק, בכניסה לגן תמצאו את דפי ההסבר למסלולי הטיול השונים. הגן אשר הנו גן ללא תשלום מתוחזק על ידי קבוצת נוער מקיבוץ שפיים קבוצה זו נקראת "חממיקה" והיא אשר דואגת לניקיונו וטיפוחו של הגן.
בגן מתפתלים להם שבילים שונים אשר לוקחים אתכם מחווית טבע אחת לשנייה.

מסלול הטיול

נתחיל את סיורנו בשביל המסומן באדום שביל זה ייקח אותנו אל התצפית לכיוון החוף, משטחי ריצוף מעץ מאפשרים להגיע עד לשפת המצוק, קחו אוויר טוב, אין כמו ריח הים בעונה זו של השנה.
נמשיך את הסיור שהנו מסלול מעגלי ובדרך נבחין בצורות שונות בהשתכבות סלע הכורכר.
אמצע חודש אוקטובר דל מבחינת פריחה אך אולי נוכל בכל זאת להבחין באחרוני החצבים אשר פורחים בגן וגם בחבצלות אשר מעטרות את הדיונות בלבן.
נמשיך בשביל האדום עד למפגש עם שביל המסומן בשחור הוא שביל האירוסים אך לצערנו זו אינה העונה המתאימה לחזות בפריחתם.
נקצר לכיוון שביל הצבאים המסומן בכחול ואולי אם נהייה ברי מזל נוכל לראות צבי אחד או שניים.
וכמובן איך אפשר להגיע לגן זה ללא ביקור ב"חליקס" אתר המועדף על ידי הילדים, זוהי בעצם מחצבת חול ישנה אשר קירותיה תלולים והיא מאפשרת לגלוש מראש המדרון.
ננצל את סוף המסלול למנוחה קצרה באזור הפיקניק (נא להשאיר נקי ) ונמשיך את מסלולנו לכיוון חוף הים נצא מהשמורה לכיוון צפון לאורך הגדר ונמשיך עם השביל עד לירידה לכיוון חוף געש (אי אפשר לפספס).

כשנגיע לחוף הים נצטרף לסימון החדש של שביל ישראל (להזכירכם לבן כחול כתום) הכיוון הוא דרומה לאורך החוף נעבור מפרצונים טבעיים ונלך תחת מצוק כורכר מרשים שמתנשא לגובה של 30 מ' מעל לים, בנקודה זו אנו חייבים הערת אזהרה שימו לב לא לנסות ולהתקרב אל המצוק יתר על המידה ישנן מדי פעם התמוטטויות וגלישות של המצוק ובשום מקרה אל תנסו לשבת ממש מתחתיו, הערה נוספת שימו לב למצב הים, כיוון שבגאות וים סוער אין אפשרות לעבור לאורך כל החוף, היות והגלים מגיעים עד למרגלות המצוק.
במפרץ האחרון כבר אפשר להבחין בשרידים של המבצר המרהיב של אפולוניה שימו לב אין אפשרות לעלות בערוץ שנראה בתחילה נוח הגן סגור ומגודר בכיוון זה וגם לא מומלץ להיכנס לערוץ שקירותיו מצוקיים ובסכנת התמוטטות.
נמשיך ונעבור דרך המעגן של המבצר הצלבני הביטו מקרוב אל שרידיו האימתניים של המבצר אשר נפלו לים. מאוחר יותר תוכלו לראותם ממרומי הדונג'ון הוא מגדל העוז של המבצר.
אנו ממשיכים עם הסימון של שביל ישראל ונגיע לכפר דייגים קטן שהיום מתגוררות בו רק שתי משפחות, כפר זה הוקם באופן לא חוקי והוא נמצא בהליכי פינוי. מייד לאחר הבתים תתקלו בשלט לגן לאומי אפולוניה נטפס בשביל העולה לכיוון הגן עד לכניסה שם נסדיר את כניסתנו ( הכניסה לגן בתשלום), ונצטייד בדפי ההסבר של האתר.
אחרי מאמץ ההליכה ננסה להירגע בגן היפה שבמהלך סוכות ועד סוף חודש אוקטובר יהיה פתוח עד לשקיעת החמה (מומלץ בחום לתכננן את המסלול כך שיסתיים בשקיעה באפולוניה. בחודש זה השקיעה הנה בסביבות 17:00).
נביט אל שרידי הווילה הרומית ונסיים את הטיול במבצר הצלבני המרהיב שצופה אל הים מגובה של 30 מ', המבצר הנו מבנה מהמאה ה13 מבצר זה נכבש על ידי הסולטאן הממלוכי ביברס שציווה להחריבו ומאז לא נושב עוד.