תחנה 7 - השער הישראלי

שמורת טבע תל דן

להאזנה לחצו כאן >>

אנחנו נמצאים בשער הכניסה לעיר. מלבדו יש עוד ארבעה שערים, ויש לכך סיבה. העיר דן שכנה על גבול ממלכת ישראל, קצת כמו היום, והיא הייתה גם מרכז פולחן חשוב, לכן היא מבוצרת היטב בחומות ושערים. אפשר לראות שבין עמודי השער מונח הסף ועליו אבן בולטת ששימשה למניעת הרמתו של השער אם ינסו לכבוש את העיר. בתקופת המקרא היו לשער עוד תפקידים חשובים חוץ מהגנה. אפשר לראות שהשער מוביל לחצר גדולת ממדים. חצר זו הייתה המרכז המסחרי של העיר. לכאן התנקזה תנועת הסחורות בין העיר לכפרים ולערים אחרות, ונפח התנועה הוא שקבע את ערכן היחסי. מהחלפת סחורות ליד השער נולד מטבע הלשון "שער חליפין", המשמש בעברית עד היום.

שער העיר היה גם מקום שבו נעשה משפט. אפשר לראות ליד השער מושב חשוב ולצידיו בסיסים של ארבעה עמודים שנשאו אפיריון. זהו מושבו של המלך כשהוא בא לשפוט את בני העיר וליישב מחלוקות. בהיעדרו של המלך ישב שם שופט העיר, וזה המקור גם של מטבע הלשון "שערי משפט".  במקרא יש עדויות על מקום חשוב זה בשער העיר. בספר שמואל ב' פרק י"ט פסוק ט' כתוב: "וַיָּקָם הַמֶּלֶךְ וַיֵּשֶׁב בַּשָּׁעַר; וּלְכָל-הָעָם הִגִּידוּ לֵאמֹר הִנֵּה הַמֶּלֶךְ יוֹשֵׁב בַּשַּׁעַר וַיָּבֹא כָל-הָעָם לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ".

הידעתם? בכל החפירות הארכיאולוגיות שנעשו בארץ, והיא ברוכה בממצאים ארכיאולוגיים לרוב, לא נמצאה ולו עדות אחת לקיומו של דוד המלך חוץ מבתל דן. ולא במקום נידח בתל, אלא ברחבת השער הגדולה. במאה ה-9 לפנה"ס יצא חזאל מלך ארם דמשק למסע כיבושים בתחום ממלכת ישראל. בתום המסע הוא הציב אַסְטֶלוֹת – כתובות על לוחות אבן– המתארות את מעשיו ומפארות את שמו. חזאל לא המציא את המנהג. גם מלכי מצרים לפניו והרבה מלכים אחרים אחריו הציבו אסטלות ניצחון להאדרת שמם. אפילו שער הניצחון בפריז הוקם בהוראת נפוליאון לאותה תכלית.

אז נחזור לארץ ישראל המקראית? מלך ארם דמשק הציב פה, ברחבת השער של העיר הכבושה, אַסְטֶלַת ניצחון מבזלת מקומית, ובה הוא מתפאר שהרג שבעים מלכים ובהם אחזיהו בנו של יהורם מבית דוד. הכתובת כתובה בארמית באותיות שצורתן כצורת אותיות הכתב העברי הקדום, והיא נמצאה מנותצת. מי שבר את הכתובת בכוונה ואיך היא הגיעה לרצפה? ממלכת ישראל כבשה את דן מידי ארם. ולאחר הכיבוש היה צורך בשיקום העיר ההרוסה. לאות ניצחון, באותם ימים היה נהוג להשתמש בשברים של האסטלה כחלק מהבנייה המחודשת של העיר. שברי הכתובת נמצאו קבועים בקיר וברחבה שלפני השער החיצוני. על אף שחסרים בה חלקים זוהי כתובת רבת חשיבות בחקר המקרא ותולדות עם ישראל, שכן זאת התעודה המקורית היחידה שמופיע בה המונח "מלך בית דוד", והיא מעידה שאכן היה בית דוד.

התפעלתם מהשער? חכו שתראו את השער הבא.

מרחבת השער רדו אל השביל המונגש ופנו שמאלה. לכו עד שתגיעו לרחבת שער אברהם.

קטגוריות