לגלות את צלבית החוף

הצעה למסלולי טיול למציאת הפרח צלבית החוף בגן לאומי פלמחים, גן לאומי חוף השרון, ושמורת טבע נחל פולג

צלבית החוף - צילם גדעון פיזנטי

לגלות את צלבית החוף במישור פלשת

גן לאומי פלמחים

מועד פריחה צפוי: אפריל-אוגוסט

נקודת מוצא וסיום: גן לאומי פלמחים. מכביש תל אביב – אשדוד (כביש 4) פונים במחלף גן רווה לכביש 4311 המוביל לפלמחים. הכביש עובר חולף על פני הכניסה לקיבוץ פלמחים ומגיע לרחבת החניה של הגן הלאומי.

אורך המסלול: כ-2 ק"מ.

המסלול

גן לאומי פלמחים ידוע כאתר נופש ובילוי לחובבי חוף הים, אבל הוא גם אתר טבע שבו נשמרו חוף טבעי, רכס כורכר חופי וחולות נודדים.

שביל האטד יוצא לדרך מהפינה הדרומית-מזרחית של רחבת החניה (עוברים את הקופה ופונים דרומה) ועולה לראש רכס הכורכר, המכוסה בצמחייה צפופה. בולטים במיוחד השיח הקוצני אטד החוף, רותם המדבר והמטפס/שיח פרסיון גדול. השביל מגיע לאחר כ-600 מ' ליבנה ים – צוק סלע גדול החודר אל הים בקצה הדרומי של הגן הלאומי. המקום נושב לראשונה בתקופה הכנענית התיכונה II (1200-1550 לפנה"ס) והוקף אז בסוללה אדירה, המקיפה כקשת שטח בן יותר מ-600 דונם. הקצה הצפוני של הקשת מגיע לחוף פלמחים ואילו הקצה הדרומי נמצא מדרום לכביש הגישה לחוף, בתחומי בסיס פלמחים.

מיבנה-ים השביל נמשך צפונה, בראש המצוק ובמקביל לחוף. זהו "שביל המצוק", המוביל אל מרכז השירות של הגן הלאומי ולסוכת המציל. ברכס צומחים מינים רבים של צמחים והבולטים שבהם הם קריתמון ימי – צמח בשרני בעל תפרחת דמויית סוכך בצבע צהוב, ונר הלילה החופי – צמח בעל פרחים גדולים וצהובים וכמובן – חרחבינה חופית.

השביל יורד מהרכס אל המקום שבו רצועת החוף נעשית צרה מאוד. שלט הכוונה מפנה את המטיילים ימינה אל "שביל הסוללה", שאינה אלא החלק הצפוני של הסוללה הקדומה. בחוף, סמוך לסוללה, נמצא מתחם מגודר קטן שלתוכו מעתיקים קנים של צבי-ים כדי לשמור עליהם מכל משמר. מראש הסוללה יש תצפית מרהיבה על הסביבה. השביל נמשך דרומה אל רחבת החניה ומסתיים ברחבת החניה, במקום שבו התחלנו את הטיול.

ההליכה מותרת בשבילים המסומנים בלבד. הסטייה מהשבילים אסורה.

לגלות את צלבית החוף בשרון

גן לאומי חוף השרון

מועד פריחה צפוי: אפריל-יוני.

נקודת מוצא וסיום: השער הדרומי של גן לאומי חוף השרון. הבאים מדרום ירדו במחלף שפיים ויסעו מתחת לגשר כביש 2 למעגל התנועה שלפני מרכז הקניות חוצות שפיים. פונים דרומה ובמעגל התנועה הבא, הדרומי ביותר (שממנו יוצאים לכיוון תל אביב), פונים מערבה. בצומת שבקצה פארק המים שפיים פונים ימינה, נוסעים כ-300 מ' ומגיעים לשער הדרומי של הגן הלאומי ("שער שפיים").

הבאים מצפון ירדו במחלף שפיים ויסעו למעגל התנועה החמישי (הדרומי ביותר, שממנו יוצאים לתל אביב) ומשם יפנו מערבה. בצומת שבקצה פארק המים שפיים פונים ימינה, נוסעים כ-300 מ' ומגיעים לשער הדרומי של הגן הלאומי "שער שפיים".

אורך המסלול: כ-4 ק"מ.

המסלול

שער שפיים מעניק גישה למגוון גדול של מסלולים מעגליים, המעניקים תצפיות מרהיבות מראש מצוק הכורכר החופי והיכרות עם בית הגידול של קרקעות חמרה וחולות פנימיים. מהמסלול הארוך, המתואר כאן, ניתן לתכנן מסלולים קצרים יותר (העזרו בסימון השבילים במפה).

נצא לדרך במסלול המסומן באדום ("מסלול המצוק", 7934), הפונה לעבר הים. השביל עובר ליד עצי שיטה מכחילה, שנעשים נמוכים ושרועים יותר ככל שמתקרבים לחוף, תגובה לרסס המלוח שהרוח מביאה מהים.

השביל עובר בסיפון עץ ומגיע למרפסת תצפית בנויה עץ, המעניקה מבט על רכס הכורכר, המתנשא זקוף מעל רצועת החוף הצרה. התצפית מרהיבה. השביל עובר בגיא קטן, שבו ניתן להבחין בשיכוב צולב של שכבת הסלע ומגיע למרפסת התצפית הצפונית, בנויה עץ גם היא. בדרך – מגוון מינים של צמחי כורכר העמידים לרסס הבא מן הים.

ניתן לפנות כאן ימינה בשביל מסומן ירוק (7397) ולשוב דרומה בשביל מסומן כחול (7396), או בשביל מזרחי יותר, המסומן שחור (7395).

השביל המסומן אדום (7934) ממשיך צפונה, מתרחק מעט מהחוף ופוגש בשביל מסומן שחור (7395), הפונה צפונה ומטפס לנקודת התצפית הגבוהה ביותר ברכס הכורכר. מכאן אפשר לצפות בשרון ובהרי השומרון שמעבר להם. השביל המסומן שחור (7395) יורד מנקודת התצפית לדרך העפר ומגיע למפגש עם השביל המסומן כחול (7396), שלאורכו הוצבו ספסלים בצל עצי אקליפטוס. סמוך למפגש השבילים פורח בפברואר אירוס הארגמן. השביל "השחור" חוזר לנקודת המוצא דרך בריכת השקיה מלאכותית, שנועדה להרוות את צמאונם של הצבאים שבגן הלאומי ובעלי חיים אחרים כגון שועלים ודרבנים ומשם הוא נמשך דרומה לנקודת המוצא.

ההליכה מותרת בשבילים המסומנים בלבד. הסטייה מהשבילים אסורה. אין להתקרב לקצה מצוק הכורכר מחשש להתמוטטותו.

שמורת נחל פולג

מועד פריחה צפוי: אפריל-יוני.

נקודת מוצא וסיום: החוף הירוק, דרום נתניה. נכנסים לנתניה במחלף נתניה דרום (מחלף פולג). נוסעים מערבה וברמזור הראשון פונים שמאלה (דרומה). לאחר כמה מאות מטרים פונה דרך עפר מהכביש לחוף הים לעבר רחבת החניה של "החוף הירוק", הסמוכה לשפך נחל פולג לים.

אורך המסלול: כ-1.5 ק"מ.

המסלול

משפך נחל פולג פונים דרומה לאורך החוף, בעקבות סימון השבילים האדום (7386), ולאחר כ-500 מטרים נחלוף על פני שביל מסומן בצבע כחול (7385) הפונה מזרחה (שמאלה). נמשיך דרומה בשביל המסומן אדום. השביל עולה לראש רכס הכורכר למקום הידוע בשפת אנשי מכון וינגייט כתצפית "אסון הטבע". הרבה מתאמנים "ירקו דם" במדרון הזה. מראש הרכס יש תצפית נהדרת על חוף הים ועל מצוק הכורכר. זהירות! אין להתקרב לקצה המצוק מחשש להתמוטטות.

השביל המסומן אדום פוגש שביל מסומן ירוק (7387) שפונה מזרחה (שמאלה). נצעד בשביל הזה ונגיע לדיונה יפה של חולות נודדים. שביל מסומן שחור (7384) חוצה את הדיונה, יורד לגדת נחל פולג ופוגש בשביל "הכחול" (7385), שעל פניו חלפנו קודם. השביל זה פונה מערבה בצד גדת הנחל ומגיע אל רחבת החניה.

ההליכה מותרת בשבילים המסומנים בלבד. הסטייה מהשבילים אסורה. רשות הטבע והגנים פועלת במקום לשיקום הצמחייה הטבעית של רכס הכורכר ושל דיונות החוף.