לומדים גיאוגרפיה בגן לאומי ירקון - הריאה הירוקה

25.09.2016

שם השיעור: הריאה הירוקה בגן לאומי ירקון

מתקני פיקניק בחורשה בגן לאומי ירקון

המושג או הנושא מתוכנית הלימודים:

שימושי קרקע, ריאה ירוקה, איכות הסביבה

תופעה הממחישה את הנושא:

גן לאומי ירקון שומר על נוף טבעי בלב גוש דן העירוני

הצעה לפעילות תלמידים:

התלמידים יצפו אל הנוף תוך השוואת מפה לשטח. עליהם לזהות את ריכוזי היישוב העירוני הנראים ממערב, החל מפתח-תקווה ועד תל-אביב שלחוף הים, וכן את סדרת היישובים שבשלוחות ההרים במזרח כגון ראש העין וכפר קאסם. עליהם לסמן על מפה אילמת את השטח העירוני הרחב שבמישור החוף. לתרשים יש להוסיף את הכבישים המהירים במרחב: 6, 5, 40 ו- 471 הסוגרים על הגן סביב, וכן את מסילת הרכבת שעוברת מצפון לגן וממזרחו. כמו כן ניתן לסמן את השטחים הפתוחים הנראים: שטחי בור במורדות ההרים, השטחים החקלאיים במישור החוף ואת שטח הגן הלאומי.

התלמידים יסקרו את שימושי הקרקע בגן ואת המרכיבים השונים שנבנו בו: שטח המעיינות הטבעי, שטחי פארק בחורשת האקליפטוסים וסביב האגם המלאכותי, אזור התל ושרידי היישוב שבו ושטחים שנועדו לפיקניק ולנופש פעיל. ניתן לערוך תרשים של התפקודים השונים על גבי מפת הגן, וכן לראיין מבקרים ונופשים המשתמשים בכל רכיב: מדוע בחרו לבקר בגן, היכן הם גרים ומה חשיבות הגן בעיניהם. בסיכום יש לקשור בין תמונת הנוף שנותחה לעיל לבין תפקודי הגן ולזהות את הגן כשטח ירוק שמהווה ריאה ירוקה, לצורכי נופש, פנאי ומורשת לתושבי המרחב העירוני.