לומדים גיאוגרפיה בגן לאומי תל ערד
20/09/2016שם השיעור: התיישבות הבדואים וישובים במרחב הגיאוגרפי בתצפית מתל ערד

המושג או הנושא מתוכנית הלימודים:
ישובים במרחב: התיישבות הבדואים ומאפייני יישובים
תופעה הממחישה את הנושא:
בתצפית מתל ערד ניראים ישובים בעלי אוכלוסיות ומאפיינים שונים: ערד, כסיפה והפזורה הבדואית.
הצעה לפעילות תלמידים:
מהתצפית ניתן לזהות את התיישבות הבדואים במרחב, בתהליך של שינוי מנדודים ליישובי קבע. שני שלבים בולטים בנוף: פזורה ויישוב. הפזורה כוללת ריכוזי משפחות בודדות בכל המרחב, באוהלים, פחונים ומבנים ארעיים. זוהי התיישבות קבע הנראית בתצפית כהתמקמות של כל משפחה במקומה. היישוב כסיפה, מהווה יישוב מאורגן, בדומה ליישובים אחרים במדינת ישראל. בין שני השלבים ניתן לזהות הבדלים בצפיפות הבנייה, חומרי הבנייה, גודל הבתים, קיומם של מסגדים וקיומה של תשתית ציבורית כרחובות וכבישים.
בהמשך ניתן להוסיף להשוואה, בהתאם לטיב הראות, את ערד ואף את באר-שבע. המדדים להשוואה כוללים את בית המגורים בכל יישוב: חומרים, גודל, צורה, גינון, בית פרטי או בנייני קומות; שטחי הציבור: כבישים, גינות, מבני ציבור קהילתיים; מקורות תעסוקה ופרנסה: תעשיה וחקלאות.