לומדים גיאוגרפיה בחוף בית ינאי
10/08/2015שם השיעור: יחידת הנוף הגיאוגרפית מישור החוף במחקר שדה בחוף בית ינאי

המושג או הנושא מתוכנית הלימודים
גבולות גיאוגרפיים ויחידות נוף: מישור החוף וחוף הים
תופעה הממחישה את הנושא
- הים
- קו החוף
- חולות נודדים
- רכס הכורכר
- מי תהום גבוהים
- מזח המעפילים
הצעה לפעילות תלמידים
ניתן לחקור את מבנה המרחב ממצפה ההעפלה שבראש מצוק הכורכר בדרום, בסיור העובר בין תאי השטח, או בשילוב תצפית וסיור.
התלמידים יבחנו את הנוף על ידי התאמת מפה לשטח או על ידי הוספת נתונים על גבי מפה 'אילמת'. עליהם לזהות את קו המים, רצועת החוף, רכס הכורכר והפרצה ברכס בין בית-ינאי למכמורת, חולות. בתיאור תהליכי ההיווצרות של הנוף עליהם להסיק שהפרצה נוצרה בשל זרימת נחל אלכסנדר ושפכו לים, ואפשרה את חדירת החולות הנודדים מזרחה.
בסיור בין תאי השטח ניתן לבחון את התנאים הפיזיים:
- סוג הקרקע
- חשיפה לשמש
- יובש מול מים ראויים לצומח ולחי
- חשיפה לרוח
- רסס מים מלוחים מהים
ניתן להבחין בין בתי גידול יבשים:
החולות ורכס הכורכר
לבין בתי גידול לחים:
גדות נחל אלכסנדר והשקעים בחול בהם מתגלים מי תהום.
בהמשך ניתן להתחקות אחר שימושי האדם ומעורבותו בנוף. המרחב מיושב בדלילות, למשל בהשוואה למרחב נחל הירקון, שהיה בעל נוף טבעי דומה.
עקב הריחוק ממרכזי אוכלוסייה התאים המקום לשמש כחוף נסתר להורדה מעפילים, ומאותה סיבה הוא מתאים כיום לשמש כאתר תיירות, נופש ופנאי.