לומדים היסטוריה בגן לאומי אפולוניה

שם השיעור: אמצעי ביצור: חפיר, חומה ושער, במבצר הפנימי באפולוניה

שרידי ביצורים באפולוניה

המושג או הנושא מתוכנית הלימודים:

אמצעי ביצור, חפיר, חומה, שער, מבצר, חומרים בשימוש האדם

תופעה הממחישה את הנושא:

שרידים מרשימים של המבצר המרכזי שממוקם בחלקו הצפון מערבי של האתר. השרידים כוללים מספר אמצעי הגנה שהיו בשימוש כבר בתקופות קדומות כגון: חפיר, גשר מעל החפיר שקישר את המבצר אל שטחי הישוב , שער כניסה מוגן, חומות ומבנה מבוצר מרכזי.

הצעה לפעילות תלמידים:

בשלב ראשון נכון לעצור לצד שביל הכניסה ולזהות את החפיר ואת חומת העיר החיצונית. המבצר, שאליו יתייחסו התלמידים בהמשך, מהווה ביצור פנימי בתוך העיר המבוצרת. בהמשך, התלמידים יצפו אל המבצר הפנימי מרחבת התצפית שלצד השביל המרכזי. עליהם לשרטט את תוכנית המבצר הכוללת חפיר עמוק, גשר, שער וחומות. הגשר מעל החפיר אינו משוחזר ויש להשלימו בדמיון על בסיס חלקי הקשתות והעמודים ששרדו. התלמידים יערכו רשימה של מכשולים שעל הכובש לעבור בטרם יצליח להכניע את שליט העיר המסתגר במרכז המבצר הפנימי.

בעת סיור במבצר הפנימי ניתן לזהות שימוש בסוגי סלעים שונים, ובהתאמה בין תכונות הסלע לבין השימוש: סלעי כורכר מהווים את מרכיב הבנייה המרכזי. הסלע רך יחסית וקל לסתת ממנו אבנים מרובעות. במספר ערמות ניתן לזהות אבני קלע – אבנים עגולות שהושלכו לעבר האויב. אבנים אלה הוכנו מסלע גיר, שהוא קשה ומסיבי יותר מסלע הכורכר, על מנת שפגיעתן תהייה קטלנית. בסף השער ניתן לזהות אבנים שסותתו מסלעי גרניט. צבען המיוחד, ובמיוחד הקושי של הסלע, מתאימים לשמש כמדרך לשער בו עוברים רבים, מבלי שיתבלו. באחד מחדרי המבצר ניתן לזהות את מטחנות הקמח. אלו עשויות מסלע בזלת כהה, סלע קשה במיוחד אשר מתאים לפעולת הטחינה.