לומדים היסטוריה בגן לאומי מצדה - הצבא הרומי

23/06/2015

שם השיעור: הביצורים ומערכת המצור של הצבא הרומי במצדה

שביל הסוללה - גן לאומי מצדה
שביל הסוללה - גן לאומי מצדה, שביל הסוללה - גן לאומי מצדה

המושג או הנושא מתוכנית הלימודים

​התקופה הרומית, הצבא הרומי ומערכות מצור

תופעה הממחישה את הנושא

מערכת הביצור במצדה כוללת מיקום על פסגה מנותקת מעבריה, חומה מקיפה, חומה פנימית באזור המחסנים ומאגרי מים ומזון. מערכת המצור כוללת שמונה מחנות של הצבא סביב ההר, חומת דייק בין המחנות, סוללת עפר המאפשרת התקרבות של כלי הניגוח אל החומה ואבני בליסטרה אשר נימצאו בתחומי מצדה.
שביל הסוללה בגן לאומי מצדה

הצעה לפעילות תלמידים

מתצ​פית ממצדה ניתן לזהות את מערכת המצור של הצבא הרומי, המחנות והדייק ביניהם. ניתן להשוות בין מפה לשטח או להעלות נתונים מהתצפית על גבי מפה 'אילמת'.
התוצר ימחיש כי מצדה נסגרה מכל עבריה, סביב סביב. הנחת היסוד של המצור הפסיבי היא כי מלאי המזון והמים של הנצורים יאזל והם ייכנעו.
ניתן לשלב קריאה מספרו של פלביוס ולאתר את הנקודה שבה החליטו הרומאים לתקוף את ההר ולא רק לצור עליו.
התלמידים יכולים לנתח את תנאי השטח ולמצוא את הנקודה הנוחה ביותר להתקפה – האוכף הטופוגרפי ממזרח להר.ההגנה על מצדה נעשתה על בסיס הבנייה מתקופת הורדוס, ומסתמכת
בעיקר על המיקום הטופוגרפי וחומת היקף.
ניתן לחקור את השרידים בהר, לאתר את אמצעי ההגנה, ולסמן את מיקומם על גבי מפה 'אילמת'.
ראוי להוביל למסקנה כי היישוב במצדה נבנה והתקיים כיישוב מפלט.בהמשך ניתן לעקוב אחר סיפור הקרב כמתואר אצל פלביוס ולזהות את מרכיבי ההגנה שבהם השתמשו:

  • תיקון החומה במקום הפריצה
  • השלמת החומה באמצעות עצים
  • הרטבת העצים למניעת שריפה וכדומה