לומדים מדעי הטבע בחוף בית ינאי-בית גידול חולי

10.08.2015

שם השיעור: בית הגידול החולי בחוף בית ינאי והתאמות צומח

בית גידול חולי בגן לאומי נחל אלכסנדר חוף בית ינאי

המושג או הנושא מתוכנית הלימודים

בית גידול חולי והתאמות צומח לתנאי בית הגידול

תופעה הממחישה את הנושא

בגן הלאומי רצועה של חולות נודדים ומיוצבים המהווה בית גידול חולי.

  • הצמחים ידיד החולות
  • חבצלת החוף
  • אשל היאור
  • ציפורנית בשרנית ועוד

כמו כן מזהים עקבות בעלי חיים בחולות: חיפושיות, מכרסמים ויונקים.

הצעה לפעילות תלמידים

התלמידים יחקרו את תכונות הקרקע. עליהם לזהות, בעזרת זכוכית מגדלת, שהקרקע מורכבת מגרגירים קטנים, קשים ובלתי מלוכדים. כמו כן, הקרקע מתאפיינת בחלחול מהיר למים, בידוד ממשרעת הטמפרטורות החל מעומק 10 ס"מ ויותר וחוסר יציבות, כלומר תנועה של הקרקע ברוח.

בהמשך יוגדרו תכונות נוספות של בית הגידול: חשיפה לשמש, חשיפה לרוח, רסס מלח מהים. יש להוביל למסקנה כי בבית הגידול החולי, למרות מיקומו במרכז הארץ, שוררים תנאים כמו- מדבריים עקב החלחול המהיר של המים והמליחות הגבוהה.

התלמידים יחקרו את התנאים הביוטיים בבית הגידול. בעזרת מגדיר צמחי חולות הם יזהו את הצמחים המרכזיים, וכן עקבות פעילות של בעלי חיים.

בנוסף, יזהו התלמידים התאמות של מבנה הצמחים, גוף בעלי החיים והתנהגותם, לתנאים בבית הגידול.

ניתן לחלק כרטיסיות ועליהן אחד ממאפייני בית הגידול כגון: רסס מלח, חשיפת שורשים עקב תנועת החול, חשיפה לרוח, מחסור במים וחשיפה לשמש; והתלמידים יתבקשו לזהות את דרכי ההתאמה של הצמחים לכל אחד מהמאפיינים:

  • שערות
  • בשרניות העלים והגבעולים
  • שורשים ארוכים
  • נוף צומח נמוך
  • פעילות בעלי חיים במחילות
  • פעילות בשעות הלילה

ועוד.