לומדים מולדת חברה ואזרחות בגן לאומי אפולוניה

25/09/2016

שם השיעור: בית המגורים 'הוילה הרומית' באפולוניה

שרידי הווילה הרומית באפולוניה

המושג או הנושא מתוכנית הלימודים:

בית המגורים, השתנות לאורך ההיסטוריה, חומרים בשימוש האדם

תופעה הממחישה את הנושא:

אתר חפירה ארכיאולוגית הנמצא בחלקו הדרום מערבי של הגן ובו נחשפו שרידי בית מגורים גדול ורב מפלסים מתקופת העיר הרומית, מאות 1 – 2 לספירה. המבנה כלל כנראה חצר מרכזית מוקפת עמודים, שני מסדרונות וסביבם מספר חדרים. אל הוילה הרומית ניתן לצפות מרחבה לצד השביל המרכזי או לרדת בשביל ולבקר בחדרים.

הצעה לפעילות תלמידים:

התלמידים יצפו אל הוילה הרומית מרחבת התצפית. עליהם לשרטט את תוכנית המבנה ולאתר את חלקיו השונים: חצר מוקפת עמודים, מסדרונות וחדרי מגורים. ניתן לעמוד על מאפיינים כגון: גודל וצורה וכן מיקום הוילה ביחס לאתר ולנוף הים.

בהמשך יש לרדת בשביל הדרומי אל תוך המבנה. במקום זה ניתן לעמוד טוב יותר על החומרים שבשימוש. בעזרת מגדיר סלעים יזהו התלמידים את סלע הכורכר, הוא הסלע הבונה את הגבעה עליה ממוקמת אפולוניה. זמינות הסלע, הרך והנוח לסיתות ולבנייה, הקלה על בניין הבית. ניתן לזהות מרזב בחצר הבית, דבר המעיד כי החצר הייתה פתוחה והמתכנן דאג לניקוז מי הגשם. גודל הבית, מספר החדרים, פאר הסיתות וגודל האבנים, ובמיוחד – נוף הים הנשקף מחצר הבית מעיד על גישה נהנתנית של דיירי הבית. מאפיין זה הולם את הנלמד בכיתה אודות התקופה הרומית.​