לומדים מקרא בשמורת חי בר יטבתה

07/07/2015

שם השיעור: עולם החי במקרא לאור בעלי החיים בחי בר ביטבתה

פראיים בשטח הפתוח בשמורת טבע חי בר יטבתה
פראיים בשטח הפתוח בשמורת טבע חי בר יטבתה

המושג או הנושא מתוכנית הלימודים

הכרת נופיה של ארץ ישראל המקראית ועולם החי והצומח שבה​

תופעה הממחישה את הנושא

רבים מבעלי החיים בחי בר יטבתה מוזכרים במקרא.
ביניהם: דישון, אקו (ראם), צבי, שפן, נשר, עוזניה, יען, תנשמת, עטלף ופרא. בעלי החיים נמצאים בנוף בית גידולם הטבעי, המוזכר במקרא לא אחת, ומאפשרים לשחזר את תמונת נוף ארץ-ישראל, במיוחד בהקשר של נוף בעלי החיים בתקופת המקרא.

הצעה לפעילות תלמידים

בספר דברים פרק י"ד ובספר ויקרא פרק י"א מוזכרים בעלי חיים אסורים ומותרים למאכל על פי דיני היהדות. ניתן לבחון את הרשימות לאור מצאי החיות בחי בר יטבתה.
התלמידים יקבלו את נוסח אחד הפרקים ויסמנו את בעלי החיים שהם מזהים בשטח.בנוסף, ניתן לבקשם להשלים את תיאור בעל החיים, כפי שהוא נראה, ובמיוחד לבחון את התכונות המוזכרות במקרא למיון בעלי החיים.
למשל, אם הם מזהים שלבעל החיים יש פרסות, שהוא מעלה גרה, שיש לו כסות קשקשים וכדומה
. כהשלמה, ניתן לערוך רשימה נפרדת של בעלי חיים המוזכרים בפרקים ושנכחדו, כלומר שאינם קיימים בנוף הארץ, ואף לא בחי בר.
במקרא פסוקים בודדים רבים בהם מוזכרים בעלי חיים ונופי בתי הגידול. ניתן להבין טוב יותר את הפסוקים לנוכח מראה בעל החיים ובית גידולו בחי בר.
למשל הפסוקים: וּפְרָאִים עָמְדוּ עַל שְׁפָיִם שָׁאֲפוּ רוּחַ כַּתַּנִּים כָּלוּ עֵינֵיהֶם כִּי אֵין עֵשֶׂב (ירמיהו יד 6); יְהִי דָן נָחָשׁ עֲלֵי דֶרֶךְ שְׁפִיפֹן עֲלֵי אֹרַח הַנֹּשֵׁךְ עִקְּבֵי סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר (בראשית מט 17); חֲסִידָה, בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ. הָרִים הַגְּבֹהִים, לַיְּעֵלִים; סְלָעִים, מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים. (תהילים קד, 18).
ניתן להציג את הפסוק ולבקש מהתלמידים לפרשו לאור מראה החיה ובית הגידול שלה.