מיהו גדליה בן אחיקם?

מאת: ד"ר רוית פרבר 03.09.2019

הנהגה ומנהיגות למי היא נתנת ומי לוקח אותה בכח

חותם גדליה

גדליה היה נציב יהודי שמונה על ידי הבבלים למשול על היהודים שנשארו בארץ ישראל לאחר חורבן בית המקדש הראשון. (מלכים ב' כה כב). אביו, אחיקם בן שפן, הציל את הנביא ירמיהו כאשר רצו להמיתו לאחר שנבא על חורבן המקדש (ירמיה כו כד). במקרא נאמר לנו כי מקום מושבו של גדליה בן אחיקם היה 'המצפה': "וַיִּשְׁמְעוּ כָל שָׂרֵי הַחֲיָלִים הֵמָּה וְהָאֲנָשִׁים, כִּי הִפְקִיד מֶלֶךְ בָּבֶל אֶת גְּדַלְיָהוּ, וַיָּבֹאוּ אֶל גְּדַלְיָהוּ, הַמִּצְפָּה" (מלכים ב' כה כג).

שתי ממלכות (מעצמות) גדולות באיזור רצו לשלוט בארץ ישראל, עמון ובבל. ממלכת בבל כבשה את ממלכת יהודה הגלתה את המנהיגים והעשירים והשארה בארץ את דלת העם כדי לגבות מהם מיסים. כאמור גדליה מונה על ידי הבבלים, והמתנגדים שלו היו יהודים התומכים במלוכת בית דוד. העמונים מינו את ישמעאל בן נתניה מזרע המלוכה (ירמיהו מ יד).

יוחנן בן קרח, העומד בראש הצבא, והחיילים אשר אתו, יידעו את גדליה על הכוונות להתנקש בחייו, וביקשו את אישורו להרוג את ישמעאל. אולם גדליה סירב להאמין שיהודי יכול לרצוח יהודי.  ולכן גם אסר על פגיעה בישמעאל. עד כדי כך היה גדליה בטוח בעצמו, שהזמין את ישמעאל לסעודת חג ראש השנה (בלי שחפ"צ) ולא העלה בדעתו שיש לישמעאל כוונות זדוניות. הסעודה נערכה בחודש תשרי ואנו יודעים על כך מהנאמר במקרא כי הסעודה נערכה בחודש השביעי שידוע כחודש תשרי (ספירת החודשים בתקופת המקרא נערכה מחודש ניסן). "וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי, בָּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה … מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וְרַבֵּי הַמֶּלֶךְ וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ אֶל גְּדַלְיָהוּ בֶן אֲחִיקָם הַמִּצְפָּתָה; וַיֹּאכְלוּ שָׁם לֶחֶם יַחְדָּו, בַּמִּצְפָּה. וַיָּקָם יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה … וַיַּכּוּ אֶת גְּדַלְיָהוּ בֶן אֲחִיקָם בֶּן שָׁפָן בַּחֶרֶב וַיָּמֶת אֹתוֹ:  אֲשֶׁר הִפְקִיד מֶלֶךְ בָּבֶל, בָּאָרֶץ" (ירמיהו מא א – ב).

כמו כן בספר ירמיהו נאמר שגדליה בן אחיקם בקש מאנשיו שיאספו יין, קיץ ושמן. קיץ היא מילה נרדפת לתאנה שזמן ההבשלה שלה הוא בתקופת ראש השנה, דבר המתאים לחודש תשרי. "וַאֲנִי, הִנְנִי יֹשֵׁב בַּמִּצְפָּה, לַעֲמֹד לִפְנֵי הַכַּשְׂדִּים, אֲשֶׁר יָבֹאוּ אֵלֵינוּ; וְאַתֶּם אִסְפוּ יַיִן וְקַיִץ וְשֶׁמֶן, וְשִׂמוּ בִּכְלֵיכֶם, וּשְׁבוּ, בְּעָרֵיכֶם אֲשֶׁר תְּפַשְׂתֶּם" (ירמיהו מ י).

שמואל כתיקון של קורח

אם נבדוק עוד מחלוקות הקשורות להנהגה בהיסטוריה היהודית נגיע עד לקורח הלוי בן דודם של משה ואהרון.

קורח רצה להנהיג את העם וניסה למרוד במשה ואהרון, הוא נכשל במרד ואלוהים העניש את קורח ועדתו במיתה.

בספר דברי הימים נכתב כי שמואל הוא צאצא של קורח: "וְאֵלֶּה הָעֹמְדִים, וּבְנֵיהֶם:  מִבְּנֵי, הַקְּהָתִי הֵימָן הַמְשׁוֹרֵר, בֶּן יוֹאֵל בֶּן שְׁמוּאֵל.  בֶּן אֶלְקָנָה …בֶּן אֶבְיָסָף, בֶּן קֹרַח." (דברי הימים א' ו יח – כב). איך נסביר ששמואל שהיה משבט אפרים משוייך לקורח משבט לוי? יתכן שמשפחתו של שמואל היתה משפחה של לויים שהתגוררה בקרב שבט אפרים.

קורח שניסה לתפוס את ההנהגה נכשל ואילו הצאצא שלו שמואל, הצליח להנהיג את העם אחרי מות עלי הכהן והוא מעין תיקון של קורח. על שמואל נאמר כי הוא שקול כמשה ואהרון: "משה ואהרן בכהניו – ושמואל בקוראי שמו" (תהלים צ"ט, ו). שמואל שאף לקחת מנהיגות מבניו החוטאים של עלי בעוד קורח רצה לקחת מנהיגות ממשה ואהרון מטעמי קינאה, על קורח נאמר בהקשר זה:

"כָּל מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, אֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. אֵיזוֹ הִיא מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלוֹקֶת הִלֵּל וְשַׁמַּאי. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלוֹקֶת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ." (פרקי אבות פרק ה' משנה י"ז).

גדליה בן אחיקם שנתמך על ידי הנביא ירמיה, נרצח על ידי ישמעאל בן נתניה וגדע את ההנהגה שנקבעה על ידי הבבלים. המטרה של ישמעאל היתה שבית המלוכה, שהוא הצאצא שלו ישוב לשלטון. יתכן  שהמטרה של ישמעאל היתה חיובית כיון שרצה להשאיר את ההנהגה בבית דוד כמו קורח, אבל כמו קורח שהאדם הלא נכון בזמן הלא נכון מביא לתוצאה הרת גורל.

חותם גדליה

באתר נבי סמואל נמצא חותם ועליו השם גדליה. החותם מתוארך בין מאה שישית לפני הספירה –  מאה רביעית לפני הספירה. פרופסור ליפשיץ סובר שהחותמת מאוחרת יותר מתקופתו של גדליה בן אחיקם ומתארך את החותם למחצית השניה של המאה החמישית לפני הספירה.

החותם נמצא זרוק באיזור של אשפה בשנת 2004. השם גדליה נכתב הפוך וכנראה הכותב היה לא מיומן ולכן הוא נזרק, מה שמתאים לעובדה שגדליה שהה במקום לתקופה קצרה ונרצח ולכן הכותב שכתב את החותמת לא הספיק להתמקצע.  אם החותם אכן מזוהה עם גדליה בן אחיקם, זו עוד הוכחה שנבי סמואל היא המצפה המקראית של שמואל הנביא, גדליה בן אחיקם וגם של יהודה המכבי.

צום גדליה – גדליה נרצח בחג והצום נקבע יום אחריו ג' בתשרי. הצום נקבע לזכר רצח גדליה שכתוצאה ממנו שארית העם שנשארה בארץ גלתה מצרימה.