לומדים מדעי הטבע בגן לאומי ברעם

26.09.2016

שם השיעור: חורש ים תיכוני או יער בשמורת יער ברעם

גן לאומי ברעם - צילם דורון ניסים

המושג או הנושא מתוכנית הלימודים:

בית גידול ים תיכוני, סוגי נוף צומח: חורש ויער

​תופעה הממחישה את הנושא:

שמורת יער ברעם נמצאת ממזרח לגן לאומי ברעם והכניסה אליה בשביל המסומן בצבע כחול, קילומטר אחד בהמשך כביש הצפון. ביער ברעם עצי אלון מצוי גדולי מימדים, בעלי גזע מרכזי אחד ונוף רחב. בנוסף קיימים שפע של מטפסים: קיסוסית מצויה, זלזלת הקנוקנות והמיוחד הוא קיסוס גדול. עוד בחורש עצים נשירים: אלון תולע ועוזרר קוצני. ניתן לזהות סימני פעילות של בעלי חיים, כמו נבירות של חזירי בר וקינים של גידרון.

הצעה לפעילות תלמידים:

התלמידים יערכו השוואה של התנאים הא-ביוטיים ושל הצומח בין שתי תחנות בדיקה: בחורש הסבוך, האופייני לנוף הים תיכוני, וביער. בין התנאים הא-ביוטיים: מסלע, קרקע, רטיבות, חשיפה לאור וטמפרטורה. בין מאפייני הצומח: הגדרת צמחים אחדים בעזרת מגדיר או כרטיסיות, הגדרה של נוף העצים (מרובה ענפים מול גזע אחד גבוה) וזיהוי של סימני פעילות בעלי חיים.

בהמשך תתמקד הבדיקה בהשוואת האלון המצוי בין שתי תחנות הבדיקה. ניתן לבחון: מספר גזעים בעץ, רוחב הנוף, צמחים נלווים, מרחק עץ מעץ (צפיפות). בחורש מופיע האלון כעץ מרובה ענפים, סבוך וכדורי, ואילו ביער הוא מופיע כעץ בעל גזע מרכזי אחד ובעל צמרת מוגבהת. התלמידים יעלו השארות לגבי הסיבה להבדל בצורת הצימוח של האלון. למשל: האם צורה אחת מתפתחת לאחרת במהלך הזמן, או שכל צורה קיימת לעצמה על פי תנאי הסביבה?