לומדים מדע וטכנולוגיה בגן לאומי שבטה
20/09/2016שם השיעור: מערכות איסוף מים בשבטה כיישוב מדברי

המושג או הנושא מתוכנית הלימודים:
מים, מים כמקור חיים
תופעה הממחישה את הנושא:
מרזבים לניקוז מי הגשם מהגגות והובלתם לשתי בריכות מרכזיות ולבורות מים בבתי המגורים.
הצעה לפעילות תלמידים:
התלמידים יסקרו את הכיכר המרכזית שליד הכנסייה הדרומית, ויזהו את שתי בריכות המים שהיו במקום. ניתן לערוך שרטוט של המערכת הציבורית לאיסוף מים הכוללת מרזבים מקירות הבתים ותעלות להובלת המים. התעלה המקורה מגיעה אל הבריכה מכיוון צפון. כמו כן ניתן למדוד את שטח הבריכות ולחשב את כמות המים שנאספה בהן: כאלפיים מטרים מעוקבים. בנוסף ניתן להזכיר את הכתובות שנמצאו על גבי חרסים כגון: "לבלאביוס גרמוס, השלמת עבודה אחת עבור בריכת האגירה. אוקטובר שנת 600". הכתובת מעידה שהבריכות היו ציבוריות, ותושבי העיר נדרשו לקחת חלק בעבודת הניקוי של הבריכה בטרם עונת הגשמים.
בנוסף למערכת הציבורית, נאספו מים בבורות שנתגלו בכל אחד מבתי המגורים. המים נוקזו מגגות הבתים. בור כזה ניתן לזהות בבית המגורים שממערב לבריכות, הנקרא "בית הבריכות". לסיכום יש לעמוד על כך שמקור המים היחידי של שיבטה הם מי גשם, ועל כן המערכות, הפרטית והציבורית, דאגו לאסוף ולשמור כל טיפת גשם.