מחנכים בסביבה רב-תרבותית בשמורת הטבע עין אפק

20.11.2014

שמורת הטבע עין אפק בעמק עכו משמרת בתי גידול רגישים ומגוונים, ותלמידים תושבי האזור, דוברי עברית וערבית, לומדים יחד כיצד שומרים עליה. התכנית החינוכית נותנת לתלמידים הזדמנות להכיר את האחר, להתנהג בשוויון ולגלות סובלנות.

דו קיום בשמורת טבע עין אפק - צילומים: שקד שחם - בת שירות לאומי המתנדבת בשמורה דו קיום בשמורת טבע עין אפק - צילומים: שקד שחם - בת שירות לאומי המתנדבת בשמורה

שמורת הטבע עין אפק נמצאת בלב לבו של עמק עכו, והיא שמורה של בתי גידול לחים.
בשמורה נופי מים, ובהם מעיינות המזינים נופים של ביצה ואחו. בביצה מתקיימים ערכי טבע רבים מעולם החי והצומח האופייניים לבתי גידול לחים, כמו צמחיית מים עשירה, עופות מים ועופות גדה.
השילוב בין נופי הביצה לפעילות האדם ומורשתו הופכים את השמורה הזאת לשמורת טבע ייחודית מבחינת מגוון החוויות שהיא מציעה למבקר בה. בשמורה מתקיימת פעילות חינוכית ענפה, הכוללת הדרכות של ילדים ובני נוער והדרכות אקולוגיות מקצועיות.

רציונל התכנית: דו-קיום ערבי-יהודי וכיבוד הדדי של צורכי הזולת

מטרת התכנית היא ליצור דגם של חיים משותפים של תלמידים ערבים ותלמידים יהודים, מתוך חקר משותף של בעיות משותפות הקשורות לשמירה על סביבה, ואגב עיסוק בבעיית המים בישראל, בקבלת השונה על בסיס אמון הדדי, בשוויון ובסובלנות.

כחלק מהתכנית יכירו התלמידים באתגר המשותף לשמור על הטבע ועל הסביבה וילמדו על יחסי הגומלין שבין הטבע לאדם. התלמידים יידרשו לתכנן חלוקה הוגנת ונבונה של משאב המים ולאזן בין הצרכים המגוונים בתוך הארץ, וגם בין צורכי ישראל לצורכי שכנותיה, ויראו בתהליך זה מנוף לתהליך השלום. נוסף על כך, יתנסו התלמידים בטכנולוגיות לבדיקת איכות מים, אוויר, קרקע וכדומה. אחת ממטרות התכנית היא לעודד סקרנות ללימוד הנושא ולעיסוק בו באופן מעמיק יותר בעתיד.

יעדי התכנית החינוכית

בשמורת הטבע עין אפק מקווים שהתכנית תסייע לתלמידים לפתח מיומנויות חקר ומיומנויות תקשורת ותביא להיכרות בין נוער יהודי לנוער ערבי מתוך הלמידה המשותפת.
ההנחה היא שלמרות השתייכותם לקהילות שונות, הצרכים והבעיות של שתי הקהילות משותפים, ואם התלמידים יפעלו יחד, ללא הבדלי גזע ודת, אלא מתוך ראייה משותפת בהיותם אזרחיה של מדינת ישראל, הם יוכלו להגיע לפתרון בעיות ולשמירה על איכות החיים והסביבה.

בתכנית שישה מפגשי היכרות ודינמיקה קבוצתית העוסקים בתקשורת בין-אישית, וכוללים משחקים ופעילויות מוזיקה ותאטרון. לאחר מפגשי ההיכרות יחלו מפגשי הלמידה המשותפת, ובהם ייערכו תהליכי החקר של הנושאים האקולוגיים.