רכבת לאילת בשמורה? רק במנהרה!

15.12.2013

נוסעים ברכבת לאילת ובדרך שומרים על הטבע

נוסעים ברכבת לאילת ובדרך שומרים על הטבע נוסעים ברכבת לאילת ובדרך שומרים על הטבע

לקישורים

לתמיכה בחלופה הסביבתית חתמו כאן
סרט הסברה

לפני שפוגעים בטבע ובנוף הנגב – מחליטים על החלופה הסביבתית… כי לאחר שייחצבו הרים, ייבנו גשרים, ישוטחו מרחבים, יוטו וייחסמו נחלים וייפגעו החי והצומח – לא תהיה דרך חזרה!

רכבת לאילת – אפשר גם אחרת

כולנו בעד הרכבת – כלי תחבורה יעיל, חסכוני ומהיר. אך לפני שקופצים על הקרון בדרך דרומה, יש לעצור לרגע ולבחון את המחיר הסביבתי שיגבה תוואי הרכבת מבאר שבע לאילת כפי שמציעה חברת "נתיבי ישראל".
בתכנית "נתיבי ישראל" תחצה הרכבת את מרבית הקטע במסילה על פני השטח, ורק 10 ק"מ יעברו במנהרה. המסילה עצמה תכלול סוללות גבוהות, גשרים, עמודי חשמל וגדרות שיבתרו את הנוף הבראשיתי.

התוצאה

נזק בלתי הפיך לנוף, פגיעה וקיטוע של בתי גידול ייחודיים, ביתור אתרי טיול פופולריים, פגיעה במסדרונות אקולוגיים, חסימת אפיקי זרימה, פגיעה בעצי השיטה ועוד ועוד.

רשות הטבע והגנים, יחד עם המשרד להגנת הסביבה, מציעה חלופה סביבתית לתוכנית זו

שתי התוכניות זהות ברובן, למעט במקטע אחד חשוב – ב"ארץ המכתשים" – בין ממשית לכביש הערבה. מדובר במקטע באורך כ-40 ק"מ (מתוך כ-260 ק"מ תוואי מתוכנן), באזור משופע בנופים מגוונים, מסלולי טיול עוצרי נשימה ועולם חי וצומח עשיר וייחודי.

הפתרון הירוק: הולכים על החלופה הסביבתית

בחלופה הסביבתית הרכבת תעבור ברוב התוואי בשטחים פגועים ממילא, ובהמשך – בשתי מנהרות ארוכות (סה"כ כ-27 ק"מ), שיותירו את פני השטח ללא שינוי. בנוסף, תחנות העבודה בקצות המנהרה ימוקמו בסמוך למפעלי הכרייה באורון ובצין, ולא יפגעו בשטחי מדבר שמורים.
והמטיילים? להם יישמרו הנופים הפסטורליים, שהופכים את המדבר ליעד טיול כה נחשק. הרי אין לנו עודף של שטחים פתוחים לוותר עליהם…

והעלות הכספית? תופתעו…

כמעט בכל פרויקט תשתיות יש עלויות לטווח הקצר הכרוכות בטיפול הסביבתי, לכן לא מפתיע לגלות שעלות הביצוע של החלופה הסביבתית, הירוקה, גבוהה – אך רק באחוזים בודדים! – מעלות התוואי שמציעה "נתיבי ישראל".
אולם כשבוחנים את הנזק לטבע ולנוף, מגלים כי בחלופה של חברת "נתיבי ישראל" הנזק והפגיעה בטבע ובנוף גדולים לאין שיעור. לנופי הארץ אין מחיר ומחובתנו להגן עליהם!
עזרו לנו להגן על הטבע
אין ספק כי לפרויקט הרכבת לאילת משמעויות הרות גורל שישפיעו על כולנו. זו הסיבה שאנו דורשים בדיקה מעמיקה ומקצועית בידי גוף בלתי תלוי.
אנו קוראים לכם, המטיילים ולכל מי שהטבע יקר ללבו, להצטרף אלינו ולפעול למען החלופה הסביבתית.