שביל הים - הולכים ברגל לאורך חוף הים

שם כתב: ד"ר אליק אדלר ואדר' טל קמחי 12.07.2016

פרויקט חדש ומעניין – שביל הליכה ברגל, צמוד לשפת הים מראש הנקרה ועד גבול רצועת עזה.

קטע שביל לאורך החוף בשמורת טבע חוף דור הבונים-צילם אליק אדלר קטע שביל לאורך החוף בשמורת טבע חוף דור הבונים-צילם אליק אדלר

מתוך העיתון הימי בויה – גליון 4 יוני 2016

ישראלים אוהבים ללכת ברגל? אוהבים. וים הם אוהבים? אוהבים מאוד! ולהכיר את חופי ישראל הם רוצים? רוצים. וגם לשמור על הסביבה הימית והחופית הם רוצים? לפחות רובם, רוצים גם רוצים! אז למה לא לחבר כל האהבות והרצונות האלה? כך חשבו עוגן ליכט פקח החופים של רשות הטבע והגנים ולימור תלמי מרשות העתיקות לפני כשלוש שנים, עת יזמו והתחילו לתכנן פרויקט חדש ומעניין – שביל הליכה ברגל, צמוד לשפת הים מראש הנקרה ועד גבול רצועת עזה.

הרעיון הדליק לא מעט אנשים ברשות ומחוץ לה ועוגן ולימור שאליהם הצטרפה מעט מאוחר יותר גם טל קמחי, אדריכלית נוף ואוהבת ים, השקיעו עבודה ומאמץ רבים בהכנות ובתחילתו של תהליך התכנון לפרויקט. אלא שכשם שקורה לעתים, מסיבות רבות, ובעיקר עקב היעדר משאבים כספיים ומשאבי אנוש – הפרויקט לא ממש הצליח להתרומם… רעיון ובדיקות ראשוניות לפרויקט דומה, שעלה בשעתו בחברה הממשלתית לתיירות (החמ"ת), עסק בבניית רצף טיילות לאורך חופי הארץ וגם הוא לא ממש התרומם. לאחרונה שמענו על יזמות דומות שעלו, צפו וצללו, לצערם של היזמים שלא הצליחו להביאן לבשלות…
אליק אדלר – שהיה ראש אגף ים וחופים במשרד לאיכות הסביבה (כך קראו למשרד אז) ולאחר מכן עבד 14 שנים כאחראי על נושאי הים והחופים בארגון האו"ם לאיכות הסביבה (UNEP, בניירובי בקניה ובבנגקוק בתאילנד) – חזר באותה עת לארץ וחבר אל טל קמחי בניסיון נוסף להוציא את הרעיון המדליק אל הפועל. אליק, שהיה חבר בצוות המוביל של "תכנית ימית לישראל", שעליה סיפר ניר אנגרט בכתבתו בגיליון האחרון של "בויה", עשה את החיבור בין ה'תכנית הימית' ובין רעיון השביל של עוגן, לימור וטל, וביחד עם טל החל שוב בעבודה הנדרשת להגשמת החלום.

כפי שניר סיפר בכתבתו, 'תכנית ימית לישראל' שואפת להגשמתם של חזון ימי חדש ומציעה דרכים לניהול מודע ואחראי של הים בגישה אקולוגית כוללת, לפיתוח הידע הימי, לשיפור המודעות הציבורית לתכניו של המרחב הימי וליצירת דמותו המרחבית. 'תכנית ימית לישראל' היא פרי יזמתה של קבוצת חוקרים ומתכננים במרכז לחקר העיר והאזור בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון בראשותו של פרופ' שמאי אסיף. ליזמה זו חברו יועצים ומומחים מקצועיים בתחומי הים השונים מהארץ ומחו"ל, וכן ציבור רחב של בעלי עניין שהשפיעו על תהליך גיבוש התכנית, ותרומתם העשירה את תוצריה. תכנית ימית לישראל נועדה להשתלב, ללוות ולתמוך במהלכים מקבילים של תכנון, חקיקה, מחקר ולימוד של הים במדינת ישראל בהווה ובעתיד, במטרה לבסס מדיניות ארוכת טווח ותכנית מרחבית כוללת ויעילה למרחב הימי של ישראל בים התיכון.

למימוש התכנית נקבעו 12 'מטרות-על' כגון שמירה על הסביבה הימית, פיתוח וניצול בר קיימה של מקורות אנרגיה בים, פיתוח הספנות והחקלאות הימית ועוד. שתיים ממטרות־העל של התכנית מתייחסות למיצוב מעמדו של הים כמרחב ציבורי ופיתוח שימושים בני קיימה) כגון תיירות ספורט ונופש) לרווחת הציבור וכן לגילוי המורשת והתרבות האצורות במרחב הימי, שמירה עליה וטיפוחה. מטרות אלו התאימו בדיוק לחלומם של טל, עוגן ולימור – להכשיר שביל הליכה לאורך חופי ישראל. מי שמסייע כיום לחלום זה לקרום עור וגידים ולצאת לדרך הם רשות הטבע והגנים, שבמסגרתה נולד בשעתו הפרויקט, משרדי ממשלה (המשרד להגנת הסביבה ובקרוב משרדי החינוך, האנרגיה והתיירות) וכן עמותות וארגונים אזרחיים חשובים אחרים הפועלים בתחום הסביבה הימית.

בשנים האחרונות גבר מאוד העניין הציבורי בים. עם גילוי מאגרי הגז במרחב הימי של ישראל והתחזקות המשיכה הציבורית לפעילויות ספורט, נופש ופנאי בים מחד, ועם התחזקות המגמה, העניין והפעילות הציבורית בתחום הטיולים הרגליים (בין אם טיולי יום קצרים ובין אם מסעות הליכה ארוכים יותר) הוקמו לאורך עשרות קילומטרים של חופי הים שבילי טיול, שבילי אופניים, דרכים סלולות, דרכי עפר וכן טיילות חופיות עירוניות רבות. 'שביל הים' אמור לחבר ולקרב בין כל המרכיבים הללו.

מהו שביל הים?

'שביל הים' יהיה שביל רציף להולכי רגל באורך של כ-220 ק"מ, מראש הנקרה בצפון ועד חופי זיקים בדרום. השביל ימותג ויסומן כתוואי הליכה מודרך ומקוון, בצמוד ככל האפשר לשפת הים, עם מעקפים הכרחיים בכמה אזורים (בסיסי צבא, תחנות כוח, נמלים ומתקני תשתית) ועם נקודות עצירה ומנוחה באתרים בעלי עניין מתחומים שונים) היסטוריים, ארכיאולוגיים, גיאוגרפיים, סביבתיים, כלכליים וחברתיים) אשר יפנו את העין, הראש והלב לים ולמרחביו.

'שביל הים' הנו פרויקט שיימשך שנים אחדות שכן הוא מחייב תיאום ושיתוף פעולה מורכבים בין גופים ורשויות מקומיות רבות. שלב התכנון הראשוני שיימשך כשנה ממומן בידי קרן פרטית והוא נערך בשיתוף עם פרויקט הקמת 'אקווריום ישראל' בגן החיות התנ"כי בירושלים.

היוזמה ותהליך ההקמה של 'שביל הים' באים לענות על הצורך המהותי בחיבור החברה הישראלית לים ועל הצורך ביצירת זהות תרבותית ימית-לאומית. השביל יענה אף על הצורך בחשיפת הציבור והעמקת הידע שברשותו לנושאים ימיים וחופיים, כדי שיוכל להיות מעורב בתהליכים הנחוצים לשמירה על הסביבה והמערכות האקולוגיות בים הפתוח ובחופים, ובתהליכי קבלת ההחלטות המגינות על הים וחופיו מפיתוח מהיר ובלתי מבוקר ומיזמות נדל"ן הרסניות.

שביל הים שיתווסף למשפחת השבילים הארוכים של ישראל כגון שביל ישראל, שביל סובב כנרת או שביל הגולן הנו מסלול מתבקש, העונה על צורך עכשווי של הציבור בישראל. זה יהיה שביל אטרקטיבי, חברתי ונגיש, שיתרום לפעילות נופש פנאי וספורט ושמירה על ערכי טבע וסביבה וייצר קשר בין העם למולדת ולמורשת.
יחד עם זאת, השביל יעודד, יקרב ויפתח לא רק תרבות הליכה! גם תרבות של ספורט ימי – צלילה, שנרקול, קאיאקים, קייטים ופעילות פנאי וספורט אחרות ייתמכו בשביל הים.

ל"שביל הים" שלוש מטרות עיקריות:

  1. הנגשת הים וחופיו – הסביבה, המורשת, הכלכלה והתרבות הקשורים בים לכלל האוכלוסייה וחיזוק תחושת ה'קניין הציבורי' למשאבי הים למען רווחת האוכלוסייה, בדרך חווייתית, ספורטיבית ולימודית.
  2. העצמת המודעות והעניין הציבוריים למרחב הימי של ישראל ולחופיה בדגש חופי הים והמרחב הימי של ישראל ושמירת ערכי הטבע והמורשת, באמצעות תוואי הליכה מודרך ומקוון (באמצעות אתר אינטרנט ואפליקציית ניווט), אשר יפנה את העין, הראש והלב לים ולמרחביו.
  3. יצירת שותפות ואחריות לים ולחופיו באמצעות שביל הליכה רציף שיעבור בשטח רשויות מקומיות רבות ושותפות עם גופים ממלכתיים נוספים, תוך הקניית תחושת שייכות למותג שביל הים.

פרויקט "שביל הים" יושתת על שני שלבים עיקריים:

שלב א' – תכנון ואפיון השביל (כולל קטע 'פיילוט' ניסיוני באזור חוף הכרמל), גיוס שותפים וגיבוש קונספטים ועקרונות להקמת השביל לכל אורכו; שלב זה יימשך כשנה.
שלב ב' – הכנה, תכנון וביצוע של יתרת השביל, מראש הנקרה ועד מחסום ארז.

עקרונות מנחים ראשוניים

  • שמירה ככל האפשר על הרצף החופי תוך קישור והתבססות על מקטעים קיימים (שבילי חוף, טיילות) של רשויות מקומיות ושמורות טבע (רשות הטבע והגנים);
  • שמירה על עקרון אי-פגיעה בסביבה ומזעור 'עקבות סביבתיים';
  • ניסיון קרבה פיזית לים ככל האפשר ומעקפים רק באזורים הלא-נגישים;
  • יצירת שותפויות עם משרדי ממשלה, גופים ציבוריים ולא-ממשלתיים, רשויות מקומיות ואחרים;
  • הפניית הראש והלב מערבה – לים – תוך התייחסות להיבטים ערכיים ונושאיים; מתן דגש לים ולמרחב הימי ולפוטנציאל הטמון בהם, תוך הפניה לפעילויות ימיות וחופיות לאורך השביל;
  • שילוב ושיתוף מערכות חינוך ברמות שונות;
  • הנגשת השביל לפלחי אוכלוסייה גדולים ככל האפשר והנגשת חלק מהשביל לבעלי מוגבלויות;
  • הפעלת אתר אינטרנט מלווה ואפליקציית ניווט המפיקות מידע שימושי ומעניין;
  • סימון השביל ייעשה בשפה המוכרת והמוצלחת של סימון שבילים על פי עקרונות הסימון המקובלים;
  • שילוט מוקדים בסגנון מינימליסטי ואחיד במטרה להקנות אחידות ורצף;
  • דיון באפשרות למיקום סככות צל ומנוחה באזורים ראויים;
  • הגבלת ואיסור גישה מוטורית, ויחד עם זאת יצירת חניונים קרובים הרחק מקו המים; השביל ייועד להולכי רגל בלבד ולא לרוכבי אופניים;
  • בהמשך יפותחו לאורך השביל פעולות חינוכיות והסברתיות כגון ניקוי חופים, אימוץ קטעי חוף וכו'.
  • קהלי יעד: תיירות פנים ומחו"ל – מטיילים 'מושבעים', הלכי נופש ופנאי, קבוצות מטיילים, בתי ספר, תנועות נוער ,חוגי סיור, משפחות, בודדים ותושבים המתגוררים בסמוך. ספורטאים, רצים וקהלים לאירועים מיוחדים. השביל יהפוך לחלק ממערכת הטיולים הארצית והעולמית.

השביל יוקם בשלבים ובהדרגה ואנו מקווים כי תוך כשנתיים-שלוש יוכלו תושבי ישראל ותיירים, אוהבי ים וטיולים ללכת ברצף או במקטעים את כל המסלול שבין ראש הנקרה וחופי זיקים.

נמשיך לדווח לקוראי 'בויה' על התקדמות הפרויקט ונשמח לשמוע תגובות והצעות!
צוות שלב א' של שביל הים: ד"ר אליק אדלר ואדר' טל קמחי; ועדה ציבורית מייעצת ויועצים חיצוניים על פי הצורך.

ליצירת קשר: ד"ר אליק אדלר moc.l1542634030iamg@1542634030relda1542634030.kill1542634030e1542634030

וטל קמחי moc.l1542634030iamg@1542634030srevi1542634030r4lat1542634030