שמו של פונטיוס פילאטוס – נציב יהודה במאה הראשונה לספירה, אשר במשמרתו נצלב ישו – נמצא חקוק על טבעת-חותם שהתגלתה בגן הלאומי הרודיון

שם כתב: המשלחת לחקר הרודיון (ע"ש אהוד נצר), המכון לארכיאולוגיה, האוניברסיטה העברית בירושלים 03.12.2018

טבעת החותם הנדונה מהרודיון היא טבעת אצבע עשויה ברונזה, ועליה עיטור של כלי יין טקסי (קיליקס-קרטר) וסביבו כתובת ביוונית שתרגומה: "של פילאטוס" (Πιλάτο).

איור טבעת חותם.png Views and cross-section of finger ring - drawing: J. Rodman; photo: C. Amit, IAA Photographic Department

הטבעת נמצאה בארמון המבוצר שבנה המלך הורדוס בראש הר הרודיון שמדרום-מזרח לבית לחם, יחד עם שרידים ארכיאולוגיים המתוארכים למאה הראשונה לספירה – ימי שלטונם של הנציבים הרומים ביהודה שלאחר מותו של הורדוס. בתקופה זו המשיכה הרודיון לשמש כבירה מנהלית ביהודה, ואפשר שהיא שימשה את הנציבים הרומים גם כמרכז שלטוני כפי ששימשה את הורדוס.

טבעת החותם התגלתה במהלך חפירות ארכיאולוגיות שנערכו בראש הר הרודיון בשנים 1969-1968 ברשות פרופ' גדעון פרסטר מהאוניברסיטה העברית, במסגרת העבודות להכשרת האתר לביקור. בשנה החולפת אותרה מחדש הטבעת ותועדה על ידי המשלחת לחקר הרודיון (ע"ש אהוד נצר) מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים (בראשות רועי פורת, רחל צ'אצ'י ויעקוב קלמן), כחלק מעבודתה על פרסום חפירות הרודיון. את מחקר הטבעת הובילו פרופ' שוע אמוראי-שטרק ומלכה הרשקוביץ, ומאמר מדעי פורסם בכתב העת IEJ של החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה.

כיוון שבתקופה הנדונה לא ידועים אנשים נוספים ביהודה בשם "פילאטוס", הקשר בין הטבעת לנציב הרומי פונטיוס פילאטוס הינו אך טבעי. הוא היה הנציב ביהודה בשנים 36-26 לספירה, תחת הקיסר טיבריוס, וידוע מהמקורות ההיסטוריים (בראשם יוסף בן מתתיהו, פילון האלכסנדרוני ומקורות נוצריים) ומממצאים ארכיאולוגיים כנציב אקטיבי ושנוי במחלוקת. האירוע העיקרי בו התפרסם הוא כמובן צליבת ישו בירושלים סביב שנת 30 לספירה.
הטבעת הינה פשוטה למדי, ואפשר ששימשה את פילאטוס בפעילות יום יומית, או שהשתייכה לאחד מפקידיו או אנשי חצרו, אשר חתמו בה בשמו. יש לציין כי ענידת טבעת הייתה אחד מסממני מעמד הפרשים שאליו השתייך פונטיוס פילאטוס. הכתובת היחידה שמזכירה את שמו היא כתובת הקדשה לטינית שהתגלתה בתיאטרון בקיסריה (אף היא על ידי פרופ' גדעון פרסטר), וקשורה כנראה למקדש שהקים במקום לכבוד טיבריוס.

אחד האירועים הנזכרים במקורות על אודות פילאטוס הוא ביזת אוצר בית המקדש לצורך בניית אמת מים נוספת לירושלים (כנראה אמת הערוב). יש לציין גם את הקשר של הרודיון לאירוע "רצח התינוקות" בבית לחם הסמוכה, אותו קשרו המקורות הנוצריים בהורדוס המלך, כחלק משאיפותיו לגדוע באיבו את "משיח בן דוד" (ישו) מחשש שיהפוך "מלך היהודים" תחתיו. אך סמלי, אם כן, שפונטיוס פילאטוס, אשר ניסה כפי הנראה להיכנס לנעליו של הורדוס הגדול (במפעלי בנייה ועוד) הוא שהשלים את המשימה בה נכשל לכאורה הורדוס ב"רצח התינוקות" בבית לחם, בכך שהורה על צליבתו של ישו. אירועים אלו הם שהיוו כמובן בפועל את ערש הנצרות שסחפה את העולם.

Views and cross-section of finger ring-drawing: J. Rodman; photo: C. Amit, IAA Photographic Department