לומדים מקרא בגן לאומי תל באר שבע

10.08.2015

שם השיעור: המושגים המקראיים באר וקרנות מזבח בתל באר שבע

מזבח עם קרנות-מזבח

המושג או הנושא מתוכנית הלימודים

באר כמקום מפגש וקרנות מזבח כמקום מפלט באזכורים שונים במקרא

תופעה הממחישה את הנושא

סמוך לשער העיר, מצדו החיצוני, נוקתה ושוחזרה באר, בה נחשפים מים מאופק מי התהום של נחל באר שבע. בכניסה לאתר למרגלות התל מוצב מבנה מזבח בעל קרנות שנתגלה בחפירות.

הצעה לפעילות תלמידים

לבאר היה תפקיד מרכזי בחיי היומיום בתקופת המקרא. ניתן ללמוד זאת תוך השוואת פסוקים מן המקורות לנראה באתר.

למשל: וַיִּכְרְתוּ בְרִית, בִּבְאֵר שָׁבַע (בראשית כא 32) – התייחסות למקור השם באר שבע ולחשיבות הבאר כמקום מפגש. וַיַּבְרֵךְ הַגְּמַלִּים מִחוּץ לָעִיר, אֶל-בְּאֵר הַמָּיִם, לְעֵת עֶרֶב, לְעֵת צֵאת הַשֹּׁאֲבֹת. (בראשית כד 11) – תמונה מחיי היומיום הנוגעת לתפקיד הבאר ביישוב.

בנוסף, התלמידים יתנסו בשאיבת מים מן הבאר באמצעות חבל ונוד. פעילות חווייתית זו תמחיש להם את ההבדל בזמינות המים בין התקופה המודרנית לבין העת העתיקה.

למזבח בעל הקרנות תפקיד חשוב בחיים האזרחיים בתקופת המקרא. ניתן ללמוד זאת תוך השוואת פסוקים מן המקורות לנראה באתר.

למשל: וַאֲדֹנִיָּהוּ, יָרֵא מִפְּנֵי שְׁלֹמֹה; וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ, וַיַּחֲזֵק בְּקַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ (מלכים א א 50) – קרנות המזבח כמקום מפלט והגנה. הֵסִיר חִזְקִיָּהוּ אֶת-בָּמֹתָיו וְאֶת-מִזְבְּחֹתָיו, וַיֹּאמֶר לִיהוּדָה וְלִירוּשָׁלִַם, לִפְנֵי הַמִּזְבֵּחַ הַזֶּה תִּשְׁתַּחֲווּ בִּירוּשָׁלִָם (מלכים ב יח 22) – המזבח כמקום פולחן והשאיפה לרכז את הפולחן בירושלים ולאסור על פולחן מקומי.​