מסלול טיול בשמורת טבע יער ברעם - בעקבות תהילים פרק פ'

שם כתב: ד"ר יהושע שקדי - מדען ראשי - רשות הטבע והגנים וגלעד בידרמן - רכז הדרכה - מרכז חינוך והסברה גליל עליון - רשות הטבע והגנים 12.06.2017

יְכַרְסְמֶנָּה חֲזִיר מִיָּעַר וְזִיז שָׂדַי יִרְעֶנָּה - מקומם הטבעי של חזירי הבר הוא היער העבות. יער ברעם מאופיין בעצי אלון ואלה גבוהים וצפופים המקנים לו קרירות ונעימות שפוגשים בהן בדרך כלל במחוזות אחרים וקרים יותר. המלצה לטיול.

שמורת טבע יער ברעם - יחיאל פרקש שמורת טבע יער ברעם - יחיאל פרקש

יְכַרְסְמֶנָּה חֲזִיר מִיָּעַר וְזִיז ​שָׂדַי יִרְעֶנָּה (תהילים פרק פ', פסוק י"ד)

פסוק זה מתהילים פרק פ', מחבר בין חזיר הבר אל היער. המזמור כולו הוא דברי תחינה לאלוהים להחזיר את רמת השמירה שלו על הארץ למצב קודם, טוב יותר. במצב הקיים, לפי דברי המשורר, הארץ פרוצה, עוברי אורח מקללים אותה, והחזיר מיער מכרסם אותה. החזיר חרג מבית גידולו הטבעי, היער, ועבר להיזון על התוצרת החקלאית. מצב ביש, ביחס למצב קודם בו הארץ שפעה גפנים ותבואות. חזיר הבר המכרסם את היבולים, מסמל במזמור את שקיעת הארץ. אבל מה השתנה ואיפשר את המצב החדש לכאורה?

גם היום, אוכלוסיות חיות הבר הישראליות מכרסמות ביבולים החקלאיים וגורמות לנזקים כלכליים. גם היום, חזירי הבר חורגים מבית גידולם הטבעי ופוגעים באופן חמור ביבולים. האם זה סימן להתדרדרות הארץ?

קצב הרבייה של חזירי הבר גבוה. הנקבות ממליטות עד 6 גורים בכל המלטה. החיים בעדר מגדילים את סיכויי הצאצאים לשרוד. לכן, הגורם המרכזי המווסת את אוכלוסיות חזירי הבר הוא המזון, והתוצרת החקלאית היא מקור מזון לא אכזב.

חזירי הבר וחיות בר אחרות ניזונות על היבולים החקלאיים מכמה סיבות. הראשונה, השדות החקלאיים במזון זמין בעל ערך תזונתי גבוה. אפשר לדמות את המצב לילד שמניחים לפניו צלחת עמוסת ממתקים ומצפים שהילד לא יתפתה ויעדיף לאכול ברוקולי. אולם, חיות הבר בכלל וחזיר הבר בפרט לא נמשכים רק לתוצרת החקלאית אלא גם לפסולת החקלאית. כאשר הפסולת אינה מטופלת כהלכה, היא משמשת כר מזון גדול ועשיר, וחזירי הבר ניזונים מפסולת. תוספת האנרגיה הזו, הרבה מעל זו שהטבע מספק באופן טבעי, מאפשרת לחזירי הבר להתרבות במהירות ולהגדיל את הנזקים.

תופעה חדשה יחסית היא חדירת חזירי הבר אל הערים. המקור המרכזי של מזון לחזירים בשטחי הערים הוא פסולת. חזירי הבר בערים פגעו לא אחת באזרחים. אולם, במקום לצמצם את כמות הפסולת, יש אזרחים רבים המעדיפים להאכיל את חזירי הבר. זו תופעה שראוי שתיפסק.​​​​

תיאור​ המסלול​​

אורך המסלול: כשלושה ק"מ​.​

אופי המסלול: למשפחות שאוהבות ללכת.

סוג מסלול: מעגלי.

משך המסלול: בין שלוש לארבע שעות.

נקודת התחלה וסיום: חניון לאה ויצחק רבין (על כביש 899, אפשר לכתוב בווייז).

עונה מומלצת: חורף ואביב אבל מתאים לכל ימות השנה.

יער ברעם מאופיין בעצי אלון ואלה גבוהים וצפופים המקנים לו קרירות ונעימות שפוגשים בהן בדרך כלל במחוזות אחרים וקרים יותר. בימים שלאחר הגשמים עולות וצומחות הפיטריות בשלל צבעים וגדלים והיער הופך ליער מהאגדות. חשוב לזכור- מדובר בשמורת טבע כך שאסור לקטוף אותן.

שטח היער שייך לכנייסה המארונית שקהילתה ישבה שנים רבות בכפר הסמוך בירעם והם אלה ששמרו אל עצי היער ומנעו את כריתתם.

אחד מבעלי החיים החשובים ביער הוא היערון שדמותו כדמות עכברון. היערון ניזון מבלוטי האלון והוא אוכל אותם בין הסלעים במקומות שנקראים "שולחנות אכילה" ובהם ניתן לראות את קליפות הבלוטים.

מקום מעניין נוסף ביער ברעם הוא ציון קיברם של אסתר ומרדכי (אלה משושן הבירה)- אומנם סיפור המגילה התרחש בפרס, אירן של היום, ובעיר חמדן בצפון אירן יש ציון קברם של אסתר ומרדכי. אם כך- כיצד הגיע ליער ברעם קברם של שני אלה? מנחם החברוני שסייר בארץ ישראל במאה ה-12 מציין כי באזור ברעם נמצא ציון קברם של מרדכי ואסתר ואכן ישנן מסורות שמספרות כי אסתר המלכה ביקשה מבנה, המלך כורש, להעלות את עצמותיה לקבורה בארץ ישראל.

אז איך הולכים: מרחבת החניה בחניון לאה ויצחק רבין יוצא מסלול מסומן בצבע כחול לכיוון דרום והולכים עליו עד שהוא פונה שמאלה במעבר בקר. עוברים במעבר וממשיכים על השביל הכחול, בקטע הזה השביל במגמת ירידה והוא הולך בתוך ערוץ נחל צר. הולכים בערוץ עד שמגיעיםם למפגש שבילים בנחל דישון. אנחנו נפנה ימינה אל השביל אדום שהוא מסומן גם כשביל ישראל. ממשיכים ללכת בין עצי היער (המסלול בקטע זה הוא במגמת עלייה) עד אשר פוגשים בשביל שחור הפונה ימינה. נפנה ימינה ונעלה בשביל השחור שבסופו מגיע למעבר בגדר ודרך ג'יפים רחבה גם היא מסומנת בשחור. נפנה ימינה ונלך בדרך (בקטע הזה השביל לא מוצל) עד שנחבור בחזרה לשביל הכחול שבו ירדנו ונחזור בחזרה לחניון.

בשיתוף פעולה עם אתר 929​

קטגוריות

גני שמורה קשורים