שדרוג דרך נוף כרמל

05.01.2020

לאחר השריפה הגדולה בכרמל ב-2010 קשה להמעיט בחשיבותו הבטיחותית של פרויקט דרך נוף כרמל. בזכות עבודות השדרוג הדרך כיום עבירה לרכבי כיבוי והצלה

כרמל הנוף הירוק של הכרמל - צילום יעקב שקולניק

פרויקט שדרוג דרך נוף כרמל בשיתוף עם הקרן לשמירה על שטחים פתוחים הוא אחד הפרויקטים החשובים שנעשו בשנים האחרונות במרחב של חורש טבעי. במסגרת העבודות לפני 3 שנים שודרגו באופן יסודי 18 ק"מ מרכזיים מתוך הדרך, העולה מנשר ומגיעה לאליקים ואורכה המלא כ-24 ק"מ. קשה להמעיט בחשיבותו הבטיחותית של הפרויקט משום שלפני ביצוע העבודות הדרך הייתה בלתי עבירה לכוחות כיבוי והצלה – כבאיות, אמבולנסים ורכבי ביטחון. השריפה הגדולה בכרמל ב-2010 הוכיחה עד כמה דרך טובה היא תנאי הכרחי להצלת חיים ועצירת הלהבות ואינה נושא לפשרה.

משניתן התקציב מהקרן החלו בעבודות שדרוג הדרך במסה העיקרית שלה מנשר ועד המוחרקה, קטע שאורכו 18 ק"מ. "עיקר הקושי היה התמודדות עם עיקולים ומורדות שירדו מרום הכרמל מטה ויצרו סחף גדול", מספר דודי ויינר, מנהל מרחב כרמל ברט"ג, על עבודות השדרוג שנמשכו כחצי שנה. לאחר אסון הכרמל התקציב שניתן מהקרן הושקע כולו בשיפור עבירות הדרך: "זהו שטח קשה עם מיעוט דרכים ובהיעדר דרכים טובות לרכב כיבוי זו הדרך הראשית והעיקרית בין דליית אל כרמל ועוספיה לכיוון יגור", מדגיש ויינר.

העבודות כללו בניית גשרים איריים עמוקים ומבוטנים ומעברי קרקע, מובילי מים שהושחלו מתחת לקרקע וחפירת תעלת ניקוז לאורך הדרך כולה. "נעשתה כאן עבודה יסודית עם כלים כבדים וחומרי סלילה ולא סתם פוזר כורכר שהודק לקרקע", מדגיש ויינר ומוסיף שכיום, 3 שנים לאחר סיום העבודות הדרך דורשת תחזוקה שוטפת בלבד וכמעט ולא נוגעים בה.

דרך נוף כרמל לאחר עבודות השדרוג – צילום יעקב שקולניק

מעבר להיבט הבטיחותי הדרך כשמה כן היא – דרך נופית ממנה נשקף נוף מרהיב לעבר יגור ומפרץ חיפה, עמק זבולון והגליל התחתון. הדרך עצמה עוברת בחורש הים התיכוני הטבעי והירוק של הכרמל והודות לעבודות גם רכבים פרטיים יכולים לנוע בה ולא רק רכבי 4*4. כיום מתאפשר בקלות לנסוע ברכב משפחתי מנשר עד למנזר המוחרקה, ליהנות מנוף מרשים בדרך ומגישה נוחה ברכבים פרטיים. על אף שעבודות השדרוג לא כללו פיתוח נקודות תצפית חדשות הרווח כמובן הוא גם של המטיילים.

הפרויקט, כאמור, שדרג את החלק הארי של הדרך אבל השאיפה היא להשלים את התוואי כולו ולטפל גם בקטע מהמוחרקה ועד לאליקים שעבירותו עדיין לוקה בחסר. ויינר מציין שאם מסתכלים על האיום הבא מבחינת שריפות אז שם בדיוק הוא טמון משום שהשטח המדובר לא נשרף ב-2010 והחורש בו צפוף וסמיך.