פתיחת מסדרון אקולוגי – ציר הנפט, רמת הגולן

06/01/2020

עבודות תשתית לאורך ציר הנפט הצפוני בגולן כללו הסרת גדרות מוזנחות שמנעו מעבר חיות בר והחלפתן בגדר מותאמת, הקמת מצפורים ושיפור תשתית הכביש

פירוק הגדר בציר הנפט
פירוק הגדר בציר הנפט וגלגולה

ציר הנפט חוצה את הגולן לאורכו ובתוואי שלו בגבולות ישראל עובר כביש באורך 47 ק"מ, מגבול סוריה בסמוך להר פרס שבמזרח הגולן ועד לגבול לבנון שבצפון הגולן, בסמוך לע'ג'ר. לצד הדרך טמון צינור נפט שנועד במקור להזרים נפט מהמפרץ לנמלי הים התיכון. צינור הנפט הונח בשנת 1947 על ידי מספר חברות נפט אמריקאיות ואורכו הכולל 1200 ק"מ. לאורך ציר הנפט בגולן הוקמו שתי גדרות מקבילות במטרה לשמור על צינור הנפט אך אלה גם מנעו מעבר בעלי חיים רציף לאורך התוואי. הגדרות יצרו חסם לחיות בר ואף מלכודות מוות לצבאים שנסו מטורפיהם או נמלטו מציד לא חוקי.

הצינור היה פעיל מ-1950 ועד 1976 (ב-1969 פוצץ באזור ע'ג'ר) והוא עבר לזיכיון אגודת מי גולן. לאחר שנוקה משאריות הנפט עבר לשמש להזרמת מים בין קידוחים ומאגרי מים בגולן. עבודות השיקום לאורך החלק הצפוני של הציר בוצעו בשיתוף פעולה של רשות הטבע והגנים, רשות ניקוז כנרת, מועצה אזורית גולן ואגודת מי גולן ובמימון הקרן לשמירה על שטחים פתוחים.

באזור פיקוח מרכז הגולן עוברים שני מקטעים של ציר הנפט, שאורכם הכולל קרוב ל-20 ק"מ. הציר במקטעים אלו חוצה שטחי מרעה ושטחים פתוחים טבעיים הממוקמים בשטחי אש גדולים של מרכז הגולן. שטחים אלה מהווים בית גידול עבור אוכלוסיית בעלי חיים מגוונת: צבי ארץ ישראלי, חזירי בר, זאבים, תנים, שועלים ועוד.

הגדר בצדי ציר הנפט

מהלך הפרויקט

ביוזמת רשות הטבע והגנים יצא לדרך פרויקט, שמטרתו לפתוח מעבר עבור חיות בר לאורך הציר (מסדרון אקולוגי). מאז שהסתיים הפרויקט ב-2015 הגדרות שהוסרו והשינויים בשטח מאפשרים הגנה טובה יותר על חיות הבר בגולן, שימור ערכי טבע ומעבר קל בשטח עבור בעלי חיים גדולים. הגדר שפורקה לאורך הציר כללה מערך של שתי גדרות מקבילות בגובה של מעל שני מטרים, שהוצבו בשעתו על מנת לשמור על הצינור, אך פגעו במרחב המחיה של בעלי החיים. במקומות המשמשים לרעייה הוצבה במקומן גדר מרעה סטנדרטית על פי תקן רט"ג לגדר מרעה (שלושה חוטי תיל עליונים וחוט תחתון חלק בגובה 40 ס"מ מהקרקע) המאפשרת מעבר חיות בר, ובמקומות אחרים אין גדר כלל. כיום, בחלוף כמה שנים ניכר שהפעולה הצליחה וחיות הבר מנצלות את המעבר שנפתח עבורן.

לפירוק הגדרות והחלפתן קדמה בדיקה מול כל משתמשי הציר – בוקרים, צבא ומי גולן על מנת להגיע להסכמות והבנות. רק לאחר מכן יצא הפרויקט לדרך ובמהלכו נחתכו הגדרות הישנות, גולגלו ופונו מהשטח. לאחר הפינוי הוקמה גדר מרעה, הוצבו בולדרים למניעת כניסת רק"מ (רכב קרבי משוריין) שעלול לפגוע בצינור והוצב שילוט המתריע על מיקום הצינור. במהלך הפרויקט שופרה גם תשתית הכביש והוצבו לאורך הציר ארבע נקודות תצפית, בהן ניתן להתרשם מהנחלים החוצים את הציר, מהסלע המתחלף ומנופי רכס רמים והרי החרמון והלבנון. הקטע שבין צומת רוויה לצומת בניאס שופץ והוא בטוח היום לנסיעה של כל סוגי הרכב.