מסלול טיול - גבעת חרוט ונחל ארדון בשמורת טבע מצוק הצינים- מכתש רמון

04.06.2019

נתחיל בתצפית היקפית מרהיבה על האזור מגבעת חרוט ונסיים בערוץ נחל ארדון מצוק העשוי שכבות של חרסיות צבעוניות ודרגשי אבן גיר

הר חרוט - צילם דורון ניסים

משך הטיול: כ-4 שעות

נקודות עניין: תצפית מרשימה מגבעת חרוט, דייקים בנחל ארדון

עונה מומלצת: כל השנה, בהתאם לתנאי מזג האוויר

גישה לנקודת ההתחלה: ממצפה רמון נוסעים דרומה על כביש 40 כ-10 ק"מ, פונים שמאלה לדרך עפר לכיוון חניון בארות (סימון אדום) ונוסעים כ-5 ק"מ עד לחניון בארות. אחרי החניון פונים ימינה לפי הסימון האדום, ובהתפצלות הבאה, אחרי כקילומטר אחד, פונים שמאלה על הדרך המסומנת בשחור, עד לחניון יום רמת סהרונים.

תיאור המסלול:

מסלול ההליכה מתחיל בדרך ג'יפים מסומנת בשחור. הדרך יורדת מרחבת החניה אל נחל ארדון, מרחק של כ-400 מטר הליכה. בערוץ הנחל עץ שיטה גדול, וממנו מתחיל סימון שבילים כחול העולה לגבעת חרוט. ממפגש השבילים כול ואדום נפנה ימינה על פי השלט לתצפית שבראש הגבעה. גבעת חרוט היא גבעת אבני חול וחרסית הקרויה על שם צורתה. מראש הגבעה תצפית היקפית מרהיבה על האזור – על בקעת מחמל והר ארדון מצפון, רמת סהרונים בדרום, בקעת ארדון מצפון-מזרח ומרחבי המכתש העצומים. בין גבעת חרוט להר ארדון אפשר להבחין ב עשרות דייקים ארוכים, המצטלבים זה בזה ויוצרים מראה מיוחד (דייק הוא מֶחְדָּר מגמתי הפורץ במאונך בין שכבות הסלע).

חוזרים לפיצול השבילים שבתחתית הגבעה ופונים ימינה לכיוון מזרח בשביל המסומן באדום. שביל זה יורד בערוצו היפהפה של נחל אדום. הערוץ עשוי אבן חול אדומה שגילה כ-180 מיליוני שנים. במפגש עם דרך הג'יפים המסומנת בסימון שחור פונים ימינה לכיוון מערב בערוץ נחל ארדון. לאורך ערוץ הנחל מצוק העשוי שכבות של חרסיות צבעוניות ודרגשי אבן גיר. מגוון הצבעים מעיד על המינרלים השונים שבחרסיות. בהמשך רואים את הדייקים המכונים "אב ובנו". אלו הם שני מֶחְדָּרים אנכיים הצמודים זה לזה. ממשיכים במעלה הדרך אל חניון רמת סהרונים.