מסלול טיול אופניים ממצפה רמון לחאן בארות

שם כתב: הלל זוסמן, מנהל פרויקט שביל ישראל לאופניים 04.06.2019

קטע זה של שביל ישראל לאופניים מתחיל בשפת מכתש רמון והמסלול מבטיח תצפיות מרהיבות. בתוך המכתש השביל משתלב בדרך הבשמים הקדומה. בשנת 2005 קבע אונסק"ו שדרך הבשמים היא אתר מורשת עולמית. את קטע דרך זה תכננה והכשירה רשות הטבע והגנים.

מסלול אופניים מצפה רמון - בארות - צילם הילל זוסמן מסלול אופניים מצפה רמון - בארות - צילם הילל זוסמן

מידע שימושי​

מקום בארץ: הר הנגב (מצפה רמון ומכתש רמון)

הערה: שביל ישראל הוא שביל רציף, לא מעגלי. יש להביא זאת בחשבון בתכנון המסלול.

אופי הטיול: מסלול לרכיבה על אופני הרים סוג מסלול אתגרי לרכיבה על אופני הרים

סוג המסלול: בינונית, למעט הירידה במעלה נוח (קשה)

אורך המסלול: 38 ק"מ

משך המסלול: 6 שעות

נגישות: אין נגישות לרכב שטח מלווה. אפשר לפגוש את הרוכבים בנקודות משיקות לסינגל.

נגישות: באתר מבוצעות התאמות נגישות לאנשים עם מוגבלות

שביל: אופניים

עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב

מקום לפיקניקים: חורשת מצפה רמון, חאן בארות

מים לשתייה: מצפה רמון, חאן בארות

חניה: יש

הדלקת אש: מותרת בחאן בארות

רחצה במים: אין

חניון לילה: חאן בארות

ציוד: קסדה, כפפות (מיגון נוסף מומלץ), אופני הרים תקינים, כלי עבודה לתיקון, פנימיות רזרביות, משאבה, מפה או נווטן.

הוראות בטיחות: בשלטי הכניסה לשביל ובאתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים.

מפה: חובה להצטייד במפת טיולים וסימון שבילים מערב הר הנגב (גיליון מס' 18) ובמפת הערבה התיכונה ומזרח הנגב (גיליון מס' 17).

(בחלק מהשביל אין קליטה סלולרית).

דמי כניסה: ללא תשלום

מוקדי העניין המרכזיים

אתרי דרך הבשמים

נוף מדבר

מצד מחמל

תצפיות נוף

מצוק מצפה רמון

ראש מעלה נוח

פעילות רשות הטבע והגנים לשיפור השירות למבקרים

הרשות הכשירה אתר לינה מוסדר בחאן בארות ובו מאהל, שירותים, מקלחות חמות ומטבח לבישול עצמי (בתשלום), וכן הכשירה את שביל האופניים וסימנה אותו.

איך מגיעים לנקודת היציאה?

יוצאים מן החורשה שבכניסה הצפונית למכתש רמון (מעגל התנועה הצפוני במצפה רמון).

איך מגיעים לחאן בארות?

ממצפה רמון נוסעים דרומה בכביש 40 ויורדים למכתש רמון. שלט במכתש (בין סימני ק"מ 87-86) מפנה שמאלה לחאן בארות בדרך עפר מסומנת באדום. לאחר כ-4 ק"מ מגיעים לחאן. הדרך עבירה לרכב פרטי.

רקע

לאחרונה הושלם וסומן החלק הדרומי של שביל ישראל לאופניים – 300 קילומטרים בקירוב – ממצפה רמון לאילת. המקטע מחולק לשמונה ימי רכיבה. בתחילת כל קטע הוכשרה מבואה ובה מפה ושלט הסבר על השביל. השביל מסומן במעגל כחול בעיצוב חץ המראה את כיוון ההתקדמות.

מיזם גדול כמו שביל ישראל לאופניים היה יכול לקום רק בשיתוף פעולה של גורמים רבים. נוסף על רשות הטבע והגנים, החברה הממשלתית לתיירות ומשרד התיירות, היו שותפים למיזם גם אנשי מקצוע רבים ומתנדבים. בתכנון התוואי סייעו הגאוגרפים מנחם מרקוס ואביעד שר שלום. הכשרת השביל נעשתה בחלקה בעזרת מתנדבים, בעבודת ידיים עם טוריות ומטאטאים, בלי שימוש בחומרי גלם זרים לשטח.

מסלול הטיול

  1. שפת המכתשיוצאים מהחניון מזרחה. השביל עובר בשני מיזמים אמנותיים: גן צלילי המדבר – מקבץ נאה של פסלים "מוזיקליים" שבכמה מהם משב הרוח יוצר צלילים, ועל אחרים המטיילים מוזמנים להקיש ולהשמיע צלילים בעצמם; וגן לפיסול מדברי ממערב למלון בראשית. הפסלים הראשונים של אוסף מרשים זה הוצבו בשנת 1962 בעת סימפוזיון בהשתתפות אמנים מהארץ ומחו"ל, ומאז נוספו עוד פסלים סביבתיים. ממקומם על שפת מכתש רמון הם משקיפים על נופי המדבר הנהדרים, לכן גם אם אצה הדרך כדאי בכל זאת להתעכב כאן וליהנות מן המראות. השביל מתפתל בין הפסלים והמצוק ויש לאורכו נקודות תצפית רבות.לאחר כ-3 ק"מ שביל האופניים יורד לערוץ נחל חווה ומתרחק משפת המכתש. השם העברי של הנחל, מיובלי נחל צין, שומר על צליל שמו הערבי, ואדי אל הווא (נחל הרוחות). מקץ רכיבה של 9 ק"מ בערך בערוץ הסלחני, מטפסים שוב לשפת המכתש לתצפית על גבעת געש שבקרקעיתו. זו גבעת בזלת, אולי הר געש קדמון שכוסה בַּמשקעים שיצרו את רכס מחמל שבתוכו נתון המכתש. התחתרות מכתש רמון היא שחשפה את הגבעה.השביל חולף ליד מצד מחמל (במפגש השבילים ימינה לשביל המסומן בירוק). כדאי לצעוד מרחק קצר ברגל אל המצד. זהו מגדל שמירה ריבועי מהתקופה הרומית. הוא חולש על ראש מעלה דרך הבשמים ויורד מראש המצוק לקרקעית מכתש רמון. המעלה נחצב לאורך סדק טבעי במצוק באופן שגם גמלים נושאי מטען כבד היו יכולים לעבור בו, על אף הפרש גובה של 200 מ' מראש המצוק אל תחתיתו.
  2. מכתש רמוןקרוב למצד מחמל שביל ישראל לאופניים מתרחק מהמכתש ושב אליו לא הרחק ממעלה נוח. במעלה נוח הירידה תלולה ויש דרדרת, לכן יש לרדת בהליכה ובזהירות. סמוך לתחתית השביל נפרד מדרך העפר לסינגל שמחבר אותנו לציר הנפט. דרך זו עוקפת את בקעת מחמל החולית. אחרי רכיבה של כ-4 ק"מ בלב המכתש הדרך חוזרת לתוואי דרך הבשמים המקורית. הרכיבה בדרך הבשמים המקורית אסורה ולכן השביל עובר בציר הנפט לידו. ציר הנפט הוא שמה של דרך העפר שנפרצה לאורך קו צינור הנפט אילת–אשקלון. כיום קשה להאמין שמיזם זה היה פרי שיתוף פעולה של חברת צינור הנפט הישראלית (קצא"א) עם חברת הנפט הלאומית האיראנית.שתי קבוצות של אבני מיל במרחק מה מהשביל מעידות על עברו המפואר של הנתיב. לקבוצה הצפונית אפשר להגיע בדרך מסומנת בירוק ולקבוצה הדרומית מוביל שביל מסומן בכחול.מהקבוצה הדרומית לא נותר אלא לרכוב בנחת כ-3 ק"מ דרומה עד חאן בארות.
  3. חניון לילה חאן בארותחאן בארות מציע משטחי לינה וסככות ללינה תחת כיפת השמיים, שני אוהלים בדוויים גדולים מחוממים ומצוידים במזרנים, וביתני אירוח מאובזרים לשישה אנשים. בחניון יש שירותים ומקלחות חמות, סככות אוכל, מַצלים, פינות למדורות (אפשר לקנות בחניון חומר בערה), נקודות חשמל ותאורת שטח. מטיילים יחידים יכולים להגיע ללינת השטח וללינה באוהלים הבדוויים ללא תיאום מראש.קבוצות חייבות לתאם מראש, טל' 08-6280404, שלוחה 1.