נסיעה ותצפיות בציר צבעי רמון - המלצה למסלול טיול בשמורת טבע מכתש רמון

04.06.2019

הקרן לשיקום מחצבות ורשות הטבע והגנים שיקמו את אזור הכרייה והחציבה הנטוש בלב מכתש רמון. זהו ציר צבעי הרמון – מוזאון גאולוגי פתוח המציג שלל סלעים ססגוניים ותופעות טבע גאולוגיות מרתקות

שביל צבעי הרמון - נקודת תצפית - צילם יעקב שקולניק שביל צבעי הרמון - נקודת תצפית - צילם יעקב שקולניק
: 18

משך המסלול: כ-7 ק"מ


אורך המסלול: כשעתיים


מסלול קווי, מתאים למשפחות



  • שיקום נוף מחצבות נטושות

  • מפעל לייצור לבנים חסינות אש


תכנון – למדו מראש את אופי המסלול, אורכו, דרגת הקושי שלו, דרכי הגישה והציוד הנדרש. התאימו את מסלול הטיול לגיל המטיילים ולכושרם הגופני.


מפה – למדו מראש את המסלול וצאו לשטח מצוידים במפת טיולים וסימון שבילים של אזור הטיול.


אור – תכננו את הטיול שיסתיים בטרם חשכה. אם נקלעתם לחשכה עצרו במקומכם, הישארו בציר הטיול והזעיקו סיוע בטלפון.


שיקול דעת – לכו אך ורק בשבילים מסומנים. ותרו על הטיול בימי שרב ובימים שבהם קיימת סכנת שיטפונות.


ציוד – הצטיידו בכמות מספקת של מים ומזון, לבוש מתאים, נעלי הליכה, קרם הגנה, כיסוי ראש וטלפון נייד עם סוללה טעונה.


עדכון  עדכנו את הקרובים לכם בפרטי המסלול המתוכנן. השאירו הודעה על חלון הרכב ובה פרטים על המסלול שלכם, מס' טלפון מספר המשתתפים בקבוצה ולוח זמנים משוער.


טבע  שימרו על הטבע ואל תשאירו עקבות בשטח. קחו את הפסולת עמכם לבל תגרום נזק לבעלי חיים. שימרו מרחק מחיות הבר ואל תאכילו אותן.


כניסה עם כלבים – במידה ומותרת כניסת כלבים לשמורה, עליהם להיות קשורים ברצועה. אין להניח לכלבים לשוטט חופשיים.


אנחנו כאן בשבילכם! 3639*


בשנים הראשונות להקמתה ראתה מדינת ישראל במכתש רמון כר להפקת מחצבים. במרחב שבין גבעות רבד לחניון בארות כרו שנים רבות חרסית דמוית צור (חד"צ) – חומר גלם לייצור לבנים ומוצרים חסיני אש. המכרות הותירו בורות ענק בעומק 20 מ' ויותר, עד מפלס מי התהום בכמה מקומות, ולידם נערמו ערמות עפר גבוהות, כי בשביל להגיע אל המחצב היה צריך להסיר שכבות של סלע מעליו.

עם הקמת רשות שמורות הטבע (כיום רשות הטבע והגנים) באמצע שנות ה-60 הוכרז שהחלק המזרחי של המכתש הוא שמורת טבע. שנים רבות פעלה הרשות כדי להרחיב את שטחי השמורה במכתש, ולבסוף עלה הדבר בידה. בשנות ה-90 החליטה ממשלת ישראל לצמצם את הכרייה במכתש, ובתחילת שנות האלפיים פסקה הכרייה לחלוטין. חלק משיקום מכתש רמון הוא הקמת גן גאולוגי לאומי בלב המכתש, שכן המחשופים שיצרו המכרות מגלים לעין תופעות גאולוגיות. את תכנית האב לפארק הכין משרד האדריכלים ברוידא-מעוז. הפארק טרם הושלם, אך כבר עכשיו אפשר לנסוע לאורך הציר הראשי וליהנות ממראות נפלאים.

 

תיאור המסלול

ציר צבעי הרמון מחבר את כביש 40 לחניון בארות. אורכו כ-7 ק"מ והוא מסומן בסימון שבילים כחול. לאורך הדרך הוכשרו נקודות תצפית על הסביבה ולפניהן רחבות חניה. מהציר יוצאים גם שבילי רכיבה על אופני הרים.

  1. כניסה למסלול
    בכניסה לשביל ניצבים שני לוחות גיר אפור מתצורת מוחילה שיוצרים מעין פירמידה, ולידם חלק מתכת מן המפעל לייצור לבנים. במקום מתוכננת מבואה.
  2. מחצבה בגובה העיניים
    מהרחבה, במרחק כ-2.5 ק"מ מהכניסה, אפשר להבחין בקיר מחצבה גבוה. כאן אפשר להתרשם מהסלעים הסגולים כהים של תצורת משחור, המכונה חד"צ (חרסית דמוית צור). סלעים אלו הם הקדומים ביותר במכתש מתקופת היורה. הם עשויים בעיקר מתחמוצות ברזל ואלומיניום, ובימינו קרקעות ממין זה נוצרות בעיקר באזורי קו המשווה הגשומים. לחד"צ אין שום קשר לצור. הכינוי נדבק לסלע זה מפני שבמישורים חלקים נוטים גושים גדולים ממנו להישבר, ובצורתם הם מזכירים שברים של צור.
  3. מטמורות
    כ-300 מ' בהמשך הדרך נראים משמאל פתחיהם של שתי מערות קטנות, מכוסים בקירות אבן בנויים. אלו מטמורות (מטאמיר בערבית) – מקומות לאחסון ציוד עודף של הבדווים במסעותיהם במדבר.
  4. המפעל
    סלע גדול בלב הדרך, כ-400 מ' מהמטמורות, מציין צומת דרכים. מימין לצומת נראה מעין תותח ענק. אפשר לחנות בנוחות בקרבתו. סלעי תצורת משחור שימשו בעבר חומר גלם לתעשיית לבנים חסינות אש, והצינור דמוי התותח הוא התנור שנותר מן המפעל. לפי התכנית יקומו כאן מרכז מבקרים ומוזאון מאובנים, אך גם עכשיו המקום מרשים מאוד. סמוך למפעל נראית דיונת הירח מהחול הססגוני והמרהיב של תצורת חתירה.
  5. המכרה
    מהצומת שמול המפעל יורדת למכרה החד"צ דרך עפר כבושה. המכרה הגיע עד אופק מי התהום ובחורף גשום נוצר בו אגם. במכרה אפשר לראות שסלעי תצורת משחור אינם יוצרים שכבה רציפה אלא מופיעים בעדשות, הממלאות חללים ובורות קארסטיים בסלעי הגיר שבהם הן נתונות. זו עוד עדות להיווצרותם של סלעים אלו בתקופה יבשתית עתירת גשמים, שבה נוצרו בורות ומערות קארסטיות.אפשר לצפות במכרה או באגם (בחורף גשום) מרחבת החניה כ-400 מ' אחרי הצומת. לפי התכנון, בעתיד יהיה אפשר "לרחף" מעל המכרה על גשר תלוי מרחבת החניה לקיר המצוק הנגדי של המכרה. ​

 

לינה בשטח

חניון לילה: חניון בארות

חאן בארות

חאן בארות מציע משטחי לינה וסככות ללינה תחת כיפת השמים, שני אוהלים בדוויים גדולים מחוממים ומצוידים במזרנים, וביתני אירוח מאובזרים לשישה אנשים. בחניון יש שירותים ומקלחות חמות, סככות אוכל, מַצלים, פינות למדורות (אפשר לקנות בחניון חומר בערה), נקודות חשמל ותאורת שטח. בסופי שבוע (יום חמישי עד שבת) מטיילים יחידים יכולים לבוא ללון בשטח או באוהלים הבדווים ללא תיאום מראש. בימי חול יש לתאם את הביקור מראש. קבוצות חייבות לתאם ביקור בכל ימות השבוע. מספר טלפון לתיאום: 08-6280404 שלוחה 1, או באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים.

 

איך להגיע

מכביש מכתש רמון (כביש 40, בין סימני ק"מ 86–87), כ-3.5 ק"מ מדרום לכניסה למנסרה, פונים מזרחה בדרך עפר חדשה וטובה. קו הפרדה לבן אינו מתיר פנייה שמאלה לבאים ממצפה רמון. הבאים מכיוון זה ימשיכו עוד כקילומטר, ירדו ימינה לדרך העפר ויחזרו בזהירות.

 

הערות

  • הפנייה מכביש 40 לדרך העפר המובילה לראש המסלול מותרת מכיוון דרום בלבד.
  • יש לחנות רק ברחבות החניה.

 

 

המידע הנמסר כאן הוא בגדר המלצה לטיול בלבד. השימוש במידע הוא באחריות המטייל ועל דעתו בלבד. מומלץ לבדוק לפני כל טיול את תחזית מזג האוויר ואת המבזקים באתר רשות הטבע והגנים, ניתן ליצור קשר עם המוקד הטלפוני בכל יום עד השעה 16:00 בטלפון 3639*.