נסיעות ותצפיות בציר צבעי רמון - המלצה למסלול טיול בשמורת הטבע מכתש רמון
06.02.2020מתי לאחרונה ביקרתם בגן לאומי חדש מהניילונים? במסלול ציר צבעי רמון, שנפתח לאחרונה לאחר שיקום ממושך, תוכלו ליהנות מביקור מרתק ויפהפה במוזיאון גיאולוגי פתוח שבו סלעים בתצורות וצבעים כמו שרק הטבע יודע ליצור! הכינו את קריאות ההתפעלות!

מספר מפת סימון שבילים
משך ואורך המסלול
דרגת קושי ואופי הטיול
מוקדי עניין
כללי טיול בטוח
בשנים הראשונות להקמתה ראתה מדינת ישראל במכתש רמון כר להפקת מחצבים. אולם בזכות פעילות רשות הטבע והגנים הוכרזו בהדרגה חלקים מהמכתש כשמורת טבע, עד שבתחילת שנות האלפיים פסקה לחלוטין הכרייה במקום.
כחלק משיקום המכתש, הוקם גן גיאולוגי לאומי, שכן המחשופים שיצרו החציבות מגלים לעין תופעות גיאולוגיות מרתקות. במקום שוקמו מחצבות החד"צ (חרסית דמוית צור) וחרסית שוקולד, ובשיתוף פעולה של הקרן לשיקום מחצבות, רשות הטבע והגנים והמועצה המקומית מצפה רמון הוכשר ציר המכונה ׳ציר צבעי רמון׳. בנסיעה על הציר המרכזי, וכן במסלולי הליכה ובשבילי אופניים תוכלו להתרשם מהמראה היפהפה של צבעי שכבות הקרקע השונות שנחשפו במהלך שנות החציבה. כל מבני המחצבה סולקו מן השטח למעט תנור אפיית החרסית הענק שעדיין ניצב במקום.
תיאור המסלול
ציר צבעי הרמון מחבר את כביש 40 לחניון בארות. אורכו כ-7 ק"מ והוא מסומן בסימון שבילים כחול. לאורך הדרך הוכשרו נקודות תצפית על הסביבה ולפניהן רחבות חניה. מהציר יוצאים גם שבילי רכיבה על אופני הרים.
כניסה למסלול
בכניסה לשביל ניצבים שני לוחות גיר אפור מתצורת מוחילה שיוצרים מעין פירמידה, ולידם חלק מתכת מן המפעל לייצור לבנים. במקום מתוכננת מבואה.
מחצבה בגובה העיניים
מהרחבה, במרחק כ-2.5 ק"מ מהכניסה, אפשר להבחין בקיר מחצבה גבוה. כאן אפשר להתרשם מהסלעים הסגולים כהים של תצורת משחור, המכונה חד"צ (חרסית דמוית צור). סלעים אלו הם הקדומים ביותר במכתש מתקופת היורה. הם עשויים בעיקר מתחמוצות ברזל ואלומיניום, ובימינו קרקעות ממין זה נוצרות בעיקר באזורי קו המשווה הגשומים. לחד"צ אין שום קשר לצור. הכינוי נדבק לסלע זה מפני שבמישורים חלקים נוטים גושים גדולים ממנו להישבר, ובצורתם הם מזכירים שברים של צור.
מטמורות
כ-300 מ' בהמשך הדרך נראים משמאל פתחיהם של שתי מערות קטנות, מכוסים בקירות אבן בנויים. אלו מטמורות (מטאמיר בערבית) – מקומות לאחסון ציוד עודף של הבדווים במסעותיהם במדבר.
המפעל
סלע גדול בלב הדרך, כ-400 מ' מהמטמורות, מציין צומת דרכים. מימין לצומת נראה מעין תותח ענק. אפשר לחנות בנוחות בקרבתו. סלעי תצורת משחור שימשו בעבר חומר גלם לתעשיית לבנים חסינות אש, והצינור דמוי התותח הוא התנור שנותר מן המפעל. לפי התכנית יקומו כאן מרכז מבקרים ומוזאון מאובנים, אך גם עכשיו המקום מרשים מאוד. סמוך למפעל נראית דיונת הירח מהחול הססגוני והמרהיב של תצורת חתירה.
המכרה
מהצומת שמול המפעל יורדת למכרה החד"צ דרך עפר כבושה. המכרה הגיע עד אופק מי התהום ובחורף גשום נוצר בו אגם. במכרה אפשר לראות שסלעי תצורת משחור אינם יוצרים שכבה רציפה אלא מופיעים בעדשות, הממלאות חללים ובורות קארסטיים בסלעי הגיר שבהם הן נתונות. זו עוד עדות להיווצרותם של סלעים אלו בתקופה יבשתית עתירת גשמים, שבה נוצרו בורות ומערות קארסטיות.אפשר לצפות במכרה או באגם (בחורף גשום) מרחבת החניה כ-400 מ' אחרי הצומת. לפי התכנון, בעתיד יהיה אפשר "לרחף" מעל המכרה על גשר תלוי מרחבת החניה לקיר המצוק הנגדי של המכרה.
איך להגיע
מכביש מכתש רמון (כביש 40, בין סימני ק"מ 86–87), כ-3.5 ק"מ מדרום לכניסה למנסרה, פונים מזרחה בדרך עפר חדשה וטובה. קו הפרדה לבן אינו מתיר פנייה שמאלה לבאים ממצפה רמון. הבאים מכיוון זה ימשיכו עוד כקילומטר, ירדו ימינה לדרך העפר ויחזרו בזהירות.
הערות
- הפנייה מכביש 40 לדרך העפר המובילה לראש המסלול מותרת מכיוון דרום בלבד.
- יש לחנות רק ברחבות החניה.
המידע הנמסר כאן הוא בגדר המלצה לטיול בלבד. השימוש במידע הוא באחריות המטייל ועל דעתו בלבד. מומלץ לבדוק לפני כל טיול את תחזית מזג האוויר ואת המבזקים באתר רשות הטבע והגנים, ניתן ליצור קשר עם המוקד הטלפוני בכל יום עד השעה 16:00 בטלפון 3639*.